Meer klanten aantrekken

Krijg het gouden antwoord op de vraag hoe meer klanten aantrekken

Het is een vraag waar ieder bedrijf het antwoord op wil weten, hoe meer klanten aantrekken? Dit is een vraag die niet zo snel te beantwoorden is en een duidelijke uitleg nodig heeft. In dit artikel lees je er dan ook alles over, want is er zijn diverse manieren hoe je meer klanten kunt aantrekken.

Is er één duidelijk antwoord op de vraag hoe meer klanten aantrekken?

De vraag die in dit kopje wordt gesteld ligt niet heel voor de hand liggend en het hangt dan ook van veel verschillende zaken af hoe je meer klanten aantrekt. Om het positief te bekijken zijn er diverse manieren hoe je maar klanten kunt aantrekken. Je kunt daarbij eerst kijken naar de huidige markt waar zaken worden gedaan. Dat kan in Nederland zijn, maar ook in andere landen zoals Duitsland en België. Een essentieel onderdeel om meer klanten aantrekken voor je bedrijf is om vooral onderscheidend voor je (potentiële) klanten te zijn. Want waarom zouden ze producten of diensten bij jou moeten afnemen als ze dat ook bij de concurrent kunnen doen? Door effectief in te spelen op de verwachtingen van je potentiële klant zullen zij eerder jouw product of dienst afnemen.

Hoe zorg je voor meer klanten aantrekken?

Als je nog niet in het bezit bent van een website als bedrijf dan loop je ontzettend veel potentiële klanten mis. Want als mensen met een probleem zitten zullen ze vaak het internet raadplegen voor informatie. Om meer klanten aantrekken zorg er dan ook voor dat je actief bent op het internet. Je kunt (potentiële) klanten bereiken via diverse media kanalen. Ten eerste heb je uiteraard je eigen website waar je allerlei informatie kunt delen over je bedrijf. Maar daarnaast is het ook verstandig om actief te zijn om social media kanalen zoals Facebook, Instagram en Twitter. En wat te denken van de Google zoekmachine? Om meer klanten aantrekken is het zeer verstandig om in te spelen op Google door middel van advertenties en zoekmachine optimalisatie. 

Je bedrijf moet blijven groeien en daarom het altijd op zoek te gaan naar nieuwe klanten

Een goed bedrijf is altijd op zoek naar nieuwe klanten, want groei binnen een bedrijf is essentieel en niet te voorkomen. Het wordt steeds een grotere uitdaging om naast groei steeds meer klanten te vinden. Je zult je dan ook snel afvragen hoe meer klanten aantrekken. Bekijk allereerst naar je huidige markt en of daar nog genoeg potentiële klanten te vinden zijn. Als de markt aardig verzadigd is kan je besluiten om buitenlandse markten op te zoeken. Hoe bereik je deze klanten? Zoals eerder aangegeven is het belangrijk om als bedrijf onderscheidend te zijn en dat je daarbij inspeelt op de verwachtingen van je (potentiële) klant. Om erachter te komen wat de wensen en eisen zijn van een klant is het handig om een persona op te stellen. Zo kom je er ook achter welke kanalen deze (potentiële) klanten zich bevinden. Een gedegen analyse en duidelijke strategie is belangrijk voordat je hiermee begint. De analyse en strategie vormen de fundamenten voor meer klanten aantrekken.

Overweeg de online wereld in te zetten om meer klanten aantrekken

De mogelijkheden om meer klanten aantrekken via online kanalen zijn ontzettend groot. Zo investeren bedrijven tegenwoordig veel geld in het adverteren via Google. Maar ook adverteren via Facebook, YouTube en LinkedIn zijn erg populair. En nogmaals, een goede analyse en strategie is daarbij van essentieel belang anders is het schieten met een kanon op een mug. Begin daarom met een zoekwoordenonderzoek. Dat vormt een van de basisfundamenten voor een succesvolle online campagne. Daarnaast is het erg belangrijk om te weten wie je (potentiële) klanten precies zijn. Maar ook het kennis nemen wie de concurrenten zijn en hoe groot de afzetmarkt is is relevant. Bouw daarom personas op die een goede reflectie weergeven hoe jouw ideale klant eruit ziet. Bouw rondom de personas jouw online strategie. Vraag jezelf daarnaast af of jouw online campagne aansluit bij alle interesses en wensen van jouw doelgroep.

Sommige online kanalen zijn effectiever dan andere kanalen. Het ligt er helemaal aan waar je potentiële klant zich precies bevindt. Voor de meeste bedrijven is het online adverteren via Google Ads een effectieve manier voor meer klanten aantrekken. Als je besluit om online te gaan adverteren is een zoekwoorden onderzoek handig om uit te voeren. Je wilt natuurlijk wel weten op welke woorden jouw potentiële klanten precies op zoekt in de Google zoekmachine. Daarnaast is het bepalen van een budget ook noodzakelijk als je besluit om te gaan adverteren via Google. Je wilt het bijvoorbeeld niet uit de hand laten lopen en ruim over je budget heen te gaan. Dit is allemaal mogelijk om in te stellen bij de Google Ads campagne. Een tip is om je zoekwoorden onderzoek aan te sluiten op je landingspagina’s van je eigen website. Want als een (potentiële) klant na een zoekopdracht op één van jouw advertenties in de zoekmachine klikt dan wil hij of zij gelijk antwoord op zijn zoekwoord hebben.

Zorg dat de zoekopdracht aansluit bij de advertentie

Om meer klanten aantrekken is het de kunst om de zoekopdracht van jouw (potentiële) klant zo naadloos aan te laten sluiten bij jouw advertentie en landingspagina. De landingspagina is de pagina waar een (potentiële) klant vanuit de zoekmachine terechtkomt. Advies luidt dan ook om zoekwoorden zoveel mogelijk uit te splitsen in specifieke campagnes en advertentiegroepen. Zo kun je zeer gerichte advertenties maken. Daarnaast is het af te raden om advertenties te bouwen om brede zoektermen. Ga dus niet een advertentie maken op de zoekterm “iPhone”, want dat heeft geen nut. Het is duur en niet effectief omdat iedereen dat al doet. Daarom is het slimmer om bredere zoektermen te gebruiken voor je advertenties zoals “refurbished iPhone online bestellen”. Ja, het heeft wat minder zoekvolume dan de zoekterm “iPhone”, maar (potentiële) klanten zullen er sneller op klikken. Daarnaast is de advertentie ook een stuk minder duur. Je kunt hierdoor meer klanten aantrekken uit je budget dat er beschikbaar is en zullen daarnaast ook meer rendabel zijn. Houd dagelijks nauwkeurig bij wat de advertenties je kosten en schakel bij wanneer ze niet effectief of te duur zijn.

Advertenties zijn meer rendabel na langere looptijden

Zodra je langer advertenties hebt lopen zul je meer data genereren. Dat betekent dat je beter kunt bepalen welke zoekwoorden goed lopen en welke niet. Daarom is het ten eerste zaak dat je duidelijk krijgt wat de winstmarges op je producten zijn. En nagaan hoeveel uiteindelijk een conversie mag kosten. Een conversie kan een aankoop of lead zijn. Heb je dit niet vanaf het begin goed duidelijk dan is het moeilijk overzicht te houden op je Google AdWords campagnes. Weet je niet zo goed hoe je je weg door Google Adwords kunt vinden en is het allemaal nogal overweldigend? Schakel dan een online marketing bureau in die jou op weg kunnen helpen met meer klanten aantrekken via online zoekmachine advertenties.

Naast Google AdWords kan je ook kiezen voor organisch zoekverkeer

Om meer klanten aantrekken via zoekmachines zijn online advertenties zeer effectief. Heb je als bedrijf het budget daar niet voor dan kun je altijd overwegen om zoekverkeer, de (potentiële) klant, organisch aan te trekken. Het heeft doorgaans wel meer tijd nodig dan online adverteren, maar als je het uithoudingsvermogen hebt als bedrijf is het het overwegen waard. Met een zoekwoorden analyse kun je erachter komen welke zoekwoorden een hoge zoekvolume hebben met weinig concurrentie. Heb je alle zoekwoorden in de kaart dan moet je daar SEO blogteksten omheen schrijven. Zo bereik je een hogere positie binnen Google en zul je meer klanten aantrekken. Wanneer (potentiële) klanten zoeken op jouw zoekwoord wil je natuurlijk wel op de nummer één positie staan. Bij brede zoekwoorden, zoals “refurbished iPhone online bestellen” gaat dat makkelijker dan het zoekwoord “iPhone”. Met een nummer één positie op een zoekwoord zul je al snel 35% meer kliks krijgen.

Ga je voor de korte termijn of lange termijn meer klanten aantrekken?

Je moet hierbij rekening houden dat het allemaal wel wat langer duurt dan bij online adverteren. Want bij online advertenties sta je meestal direct op de eerste plek. Daarom betaal je er ook voor. Duurt een nummer één positie verwerven allemaal wat te lang voor jouw bedrijf kies dan vooral voor online advertenties. Heb je echt de intentie om de website van je bedrijf langdurig te onderhouden met allerlei nieuwe content zoals blogartikelen, kies dan voor het vindbaar maken van je bedrijf via organisch zoekverkeer.

Wat doen social media zoals Facebook, Instagram een LinkedIn voor bedrijven?

Meer klanten aantrekken via social media kanalen zoals Facebook zit iets ander in elkaar dan zoekmachines. Binnen social media zoals een Facebook is het vooral van belang om je (potentiële) klanten achterna te zitten. Dat betekent dat je bij social media vooral aan remarketing moet gaan doen. Zijn er (potentiële) klanten die op jouw website zijn geweest, maar nog niet tot conversie zijn overgegaan dan is het doel om ze te laten terugkeren om dat wel te gaan doen. Daarom kun je klanten door middel van een video of actie via social media terug laten keren naar je website en alsnog proberen een conversie te laten doen. Ze zijn in principe al geïnteresseerd anders hadden ze nooit op je website gekomen. Met remarketing kun je dus meer klanten aantrekken die al op je website hebben gezeten. Misschien was jouw (potentiële) klant nog niet klaar om een aankoop te doen. Herinner ze daaraan door ze via social media opnieuw te benaderen.

Volg je klanten via social media

Vooral social media kanalen als Facebook en LinkedIn zijn perfect om je (potentiële) klanten achterna te zitten. Je bent ten eerste zichtbaar tijdens het zoeken via de zoekmachine. Klikken ze op jouw website, maar verlaten ze die, dan herinner je ze gewoon nogmaals door middel van advertenties via Facebook, Instagram of LinkedIn. Het is hierbij van belang dat je de advertenties via social media niet té verkoopgericht maakt. Dat komt omdat jouw (potentiële) klant in de vrije tijd op Facebook zit en geen verkoopgerichte advertenties wil lezen. Pak het subtiel aan door middel van een kleine herinnerings advertentie te plaatsen. Zo zullen ze eerder overgaan tot aankoop. Ben je een bedrijf dat opereert in de zakelijke markt dan is het verstandig om meer klanten aantrekken via het social media kanaal LinkedIn.

Overweeg om YouTube in te schakelen om meer klanten aantrekken

Aan het andere spectrum ligt social media kanaal YouTube. Je zult met het actief bezig zijn met YouTube niet direct meer klanten aantrekken. Maar is wel erg interessant om meer naamsbekendheid voor je bedrijf te werven. Er wordt verwacht dat YouTube de komende jaren steeds meer gaat groeien. De budgetten voor advertenties van televisie zie je langzamerhand al verschuiven naar YouTube. Daarom is adverteren via televisie al te vergelijken met adverteren via YouTube. Zowel bij televisie advertenties als YouTube advertenties staat naamsbekend en imago verhogen centraal. Het grote verschil tussen deze twee is dat je bij YouTube veel beter kunt meten wat jouw campagne voor effect heeft.

Hoe meer naamsbekendheid hoe groter de zoekvolumes

Meer naamsbekendheid zorgt ervoor dat je merknaam in de zoekvolumes gaat stijgen. Dat betekent dat je indirect meer klanten aantrekken via YouTube advertenties. Een exacte aantal is moeilijk meetbaar, omdat er diverse factoren een rol hierin spelen. Wat meetbaar is bij YouTube advertenties is het aantal mensen dat de advertentie video hebben gezien, hoeveel mensen er op de advertentie video hebben geklikt, het percentage wie de hele video heeft bekeken en het aantal mensen die na het zien van jouw video door hebben gekeken naar video’s op jouw YouTube kanaal. Er zijn genoeg mogelijkheden te vinden als het aankomt op adverteren via YouTube en mag zeker niet vergeten worden.

Hoe benader je klanten met online advertenties?

Besluit je om een advertentie campagne op te zetten dan is het van belang dat je dat op een effectieve manier doet. Zo is een call-to-action ontzettend belangrijk voor meer klanten aantrekken. Gebruik bij je advertenties dan ook call-to-actions zoals “Bestel hier direct” of “Vraag nu een offerte aan”.  Dit triggert de klanten na het zien van jouw advertentie en je maakt gelijk duidelijk wat de bedoeling is. Daarnaast is het van belang om zoekwoorden terug te laten komen in bijvoorbeeld titels van je advertenties. Zo hoort iemand die zoekt op “nieuwe films bekijken” in de kop van de advertentie dan ook “nieuwe films bekijken” terug moeten zien. Laat duidelijk weten aan je (potentiële) klant waarom jij beter bent dan de concurrentie. Licht je USP’s (Unique Selling Points) goed uit, want dan wordt het voor de (potentiële) klant duidelijk wat jouw bedrijf onderscheidend maakt ten opzichte van de rest.

Andere puntjes om meer klanten aantrekken via online advertenties

Naast dat call-to-action, zoekwoorden laten terug komen en USP’s belangrijk zijn heb je nog meer tools om jouw advertenties effectief te laten zijn. Maak bijvoorbeeld om meer klanten aantrekken gebruik van hoofdletters bij je advertenties. Dat geldt dan alleen voor belangrijke woorden. Je zult zien dat je meer klanten aantrekt met je advertenties door belangrijke woorden groter te maken. Zorg ook voor een duidelijke en zichtbare url link. Zo wordt het direct duidelijk voor de (potentiële) klant op welke pagina ze terechtkomen. Laat zoekwoorden daarom terugkomen in de url. Tot slot kunnen extensies bij advertenties ook van belang zijn. Dan kan je denken aan sitelinks, highlights waar je je USP’s beschrijft en een oproep waar je je telefoonnummer in verwerkt. Het zijn allemaal mogelijkheden om jouw advertenties uniek te maken en daardoor meer klanten aantrekken.

Voor elk bedrijf is meer klanten aantrekken een ander verhaal

Het is wel opletten dat voor elk bedrijf meer klanten aantrekken uniek is. Want elke branch, elke markt, elk type klant heeft een eigen benadering nodig. Sommige van deze genoemde punten zullen effectief zijn en andere weer niet. Daarom is het dan ook ontzettend van belang om eerst de fundamenten juist te hebben. Zorg voor een sterke analyse en strategie. Weet wie je (potentiële) klant is en waar ze zich precies bevinden. Het heeft geen zin om op Facebook te gaan adverteren als jouw doelgroep daar helemaal niet aanwezig is. Zorg dat je krachtige personas maakt waarbij duidelijk wordt wie nu precies jouw ideale klant is. Heb je de fundamenten op orde dan is het zaak om actie te ondernemen. Ben je niet goed in het opzetten van personas of het analyseren en het maken van een strategie? Er zijn genoeg gespecialiseerde bedrijven die dit voor jou kunnen doen. Dan weet je bijna zeker dat bijvoorbeeld jouw advertentiebudget niet weggegooid geld is. Met een goed online marketing bedrijf weet je zeker dat je klanten op een juiste manier kunt bereiken. De meeste online marketing bedrijven hebben jarenlange ervaring op internetgebied en weten tot in de detail hoe om te gaan met tools zoals zoekmachines en social media. De keuze ligt helemaal bij jou. Wil je beter gevonden en meer klanten aantrekken dan kan je zelf de eerste stappen ondernemen of het laten uitbesteden. Voor beide is wat te zeggen. Alles begint bij een sterk fundament in de vorm van analyse en strategie.

Meld je aan voor gratis advies over meer klanten voor je bedrijf aantrekken

Als bedrijf ben je altijd op zoek naar nieuwe klanten en wij kunnen jou hierbij helpen. Meld je via onderstaande button aan om van gespecialiseerde online marketeers advies te krijgen hoe je op een effectieve manier online aan nieuwe klanten komt. Dit gratis adviesgesprek is een eenmalige actie die vandaag verloopt. Reageer snel en laat je gegevens achter zodat wij   contact met je op kunnen nemen.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Ontdek hoe jij dagelijks nieuwe klant aanvragen voor jouw bedrijf kan binnen halen!

Ja, dit wil ik zien!


Bekijk de video compleet GRATIS!