Meer klanten

De beste manieren om meer klanten te genereren met deze marketingtechnieken

De grootste uitdaging van marketeers om meer klanten aan te trekken is het genereren van goede leads. Daarom steken bedrijven dan ook extra veel moeite hierin om dat te bereiken. Om hier grip op te krijgen worden er in dit artikel bewezen marketingtechnieken uitgelegd die hierbij helpen. Deze marketingtechnieken zijn essentieel om meer klanten te krijgen.

Gebruik cold calling voor meer klanten 

In het verleden was de techniek van cold calling, of wel ongevraagd bellen naar potentiële klanten een gevierde techniek. Tegenwoordig is dit helemaal niet meer zo populair om meer klanten te krijgen. Dit is begrijpelijk, want het bellen naar mensen kan behoorlijk tijdrovend, maar vooral ook vermoeiend zijn. Zeker als deze klanten nog nooit van je bedrijf hebben gehoord en alles behalve in eerste instantie geïnteresseerd zijn.

Focus je met cold calling op een specifieke doelgroep

Maar dat betekent niet dat deze marketingtechniek helemaal verloren is. Echte real-time gesprekken kunnen wel degelijk meer klanten opleveren. Vooral als iemand al interesse in jouw product of dienst heeft heb je grotere kans om ze te overtuigen. Focus je daarom ook met cold calling op een specifieke doelgroep met een goede samengesteld script. Vergelijk de statistieken met betrekking tot je activiteit, kwaliteit en gesprekken om te bepalen of deze marketingtechniek bij jou past en je er in moet investeren.

Zorg met direct mail voor creatieve berichtgeving

Direct mail is een andere marketingtechniek om meer klanten aan te trekken. Je kunt hiermee mensen bewust maken van jouw product of dienst door middel van een creatieve en interessante berichtgeving. Een goed voorbeeld zijn C-level professionals. Dit kunnen belangrijke prospects zijn voor jouw bedrijf, maar zij hebben niet genoeg tijd om online jouw informatie op te zoeken. Om er zeker van te zijn dat de content ze bereikt kun je direct mail inzetten. Zet een wekelijkse mail in waarbij je informatie samenstelt speciaal gericht op deze professionals.

Content is van essentieel belang om meer klanten te trekken

Uit onderzoek is gebleken dat kopers voor ieder stuk dat ze van een marketeer krijgen nog eens drie andere stukken lezen. Zelf educatie onder kopers is dus een “dingetje” en daarom vind je ook veel content beschikbaar. Daarbij is het aan jou om gehoord te worden en nieuwe manieren te verzinnen om je doelgroep te bereiken. Denk daarom bij content als een brandstof voor al jouw marketing campagnes. Dan gaat het van social media tot e-mail. Creëer je content van hoge kwaliteit dan doorbreek je de informatie overload op internet en win je het vertrouwen van je potentiële klant.

Gratis content op je website mag iets opleveren

Je weet inmiddels dat je content in diverse vormen kunt creëren. Dat is mooi voor meer klanten, maar waar ga je vervolgens deze content plaatsen? Een van de belangrijkste plekken waar je content komt te staan is je eigen website. Dit klinkt waarschijnlijk vreemd, maar in principe zou je dit gratis moeten doen. Content is de eerste stap om bezoekers te trekken. Na deze stap is het tijd om ze tot leads te converteren. De content mag dan wel gratis zijn, dat betekent niet dat het niets mag opleveren. Vraag bijvoorbeeld in ruil voor je content contactgegevens.

Een blog met kwalitatief goede content kan van veel waarde zijn

Om informatie over je leads te verzamelen kan je dat doen door middel van content te downloaden via een formulier. Of laat je potentiële klant zich abonneren op je blog. Een blog kan van uitstekende toegevoegde waarde zijn voor je website. Het houdt je bezoekers geïnteresseerd en het motiveert ze om terug te komen. En bovendien helpt goede kwalitatieve content om beter te scoren bij organische zoekresultaten in de zoekmachines.

Meer klanten aantrekken terwijl je slaapt

Zoekmachine optimalisatie is een combinatie van tactieken om je ranking in zoekmachines te verbeteren. Zoekmachine optimalisatie noemt men ook wel SEO. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld als je pennen verkoopt. Het zou ideaal zijn als mensen jouw website vinden door middel van het zoeken via het zoekwoord “pennen kopen”. Als mensen een vraag hebben dan zullen ze snel naar een zoekmachine op internet gaan om antwoord te krijgen. Gebruik daarom de marketingtechniek SEO om zeker ervan dat te zijn dat jouw content overeenkomt met waar mensen naar zoeken.

Ultieme doel van zoekmachine optimalisatie is om beter gevonden te worden op internet

Hoe meer je je website optimaliseert voor zoekmachines hoe hoger je gaat scoren in de rankings van de zoekmachines. Dat is uiteindelijk het ultieme doel, het vergroten van je kans om gevonden te worden via zoekmachines en daardoor meer klanten aantrekken. Maak je serieus zaak van het optimaliseren van je website zorg dan voor een verhoging van je relevancy en authority. Een zoekmachine zoals Google waardeert namelijk informatieve content en beloont jouw website dan ook als je waardevolle content levert waar de doelgroep naar op zoek is.

Wat houden relevancy en authority in bij zoekmachine optimalisatie?

De term “relevancy” houdt in het vermogen om vragen van je doelgroep te kunnen beantwoorden. Zoekmachines zullen je website hoger en beter beoordelen als je snel en duidelijk antwoord kunt geven op zoekopdrachten van mensen. Authority wordt gemeten door het aantal en kwaliteit van links van andere websites te analyseren. Dat kun je in de eerste plaats zelf bereiken door relevante content te creëren, maar jezelf bijvoorbeeld ook als gastblogger op andere websites te profileren.

Een voorbeeld in de praktijk van relevancy en authority 

Stel dat je een gevarieerd aanbod hebt in kwalitatief dure pennen. Als mensen op zoek zijn naar dure pennen dan zullen ze zeker ook alternatieven op zoeken. Maak een blogartikel op je website waar je uitleg geeft over het assortiment pennen wat je aanbiedt en wat voor waarde het heeft. Het zal sommige van je potentiële klanten antwoord op hun vraag geven en daardoor jouw relevancy verhogen. Andere websites kunnen geïnteresseerd raken in jouw blogartikel over pennen, dus linken ze jouw website op hun website. Wanneer bijvoorbeeld een influencer jouw blogartikel ziet en stelt hij of zij voor om samen te werken. Zo kan je content maken die deze influencer deelt op zijn social media of website. Door de links die op social media of website worden verwezen naar jouw website verhoog je hiermee je authority. Op deze manieren trek je meer klanten.

Wanneer is het goed om te investeren in zoekmachine optimalisatie?

Investeer in zoekmachine optimalisatie als je een consistent resultaat wilt bereiken. Op nummer één komen in zoekmachines gaat niet over één nacht ijs, maar sta je eenmaal op de eerste pagina dan kan je daar extreem veel van profiteren en krijg je een constante stroom van bezoekers en trek je zodoende meer klanten. Kies voor zoekmachine optimalisatie als je een authority website wilt opbouwen. Dit is een bron of go-to website voor een bepaalde niche. Heb je een authority website dan genereer je duurzaam verkeerd naar je website en help je je bedrijf een reputatie op te bouwen. Zo word je op de lange termijn een dominerende factor op de markt. Dat is alleen mogelijk met kwalitatief goede content en gedegen SEO planning. Tot slot wil je investeren in zoekmachine optimalisatie als je de waarde van je website wilt verhogen en meer zoekverkeer op je website wilt krijgen.

Zoekmachine optimalisatie heeft effect voor de lange termijn

Zet je in op zoekmachine optimalisatie dan heeft dat een lange termijn effect en is bijna geheel gratis indien je de kosten voor het maken van content en optimaliseren van content niet meerekent. In eerste instantie klinkt het misschien allemaal wat overweldigend, dus een expert inschakelen kan slim zijn. Die kan jou in de basis begeleiden en alle in’s en out’s vertellen over zoekmachine optimalisatie. Je vindt tegenwoordig genoeg marketingbureaus en freelancers die jouw website kunnen optimaliseren en hoger kunnen laten scoren in de zoekmachines. Garantie is er overigens nooit om op de eerste plek van zoekresultaten te komen.

Inboud marketing en zoekmachine optimalisatie kun je niet negeren

Het feit dat mensen tegenwoordig voornamelijk online zijn kun je niet negeren. Daarom zou jij als bedrijf ook actief online moeten zijn. Klanten zijn actief op zoek naar informatie en je zou daarin een belangrijk rol moeten spelen. Daarom zorgen inbouw marketing en zoekmachine optimalisatie dat jij een thought leader wordt en gezien kan worden als een waardevolle bron van informatie. Daarnaast maak het je website gemakkelijker om te vinden. Klanten die weten dat jij bestaat zijn minder verrast als je contact met ze opneemt. Zoek leads daarom via internet op en benader ze door middel van persoonlijk contact. Zoekmachine optimalisatie zorgt wel degelijk voor meer klanten en mag in dit digitale tijdperk niet genegeerd worden.

Bereik meer klanten door het inzetten van betaalde advertenties

Online adverteren is een uitstekende manier om meer klanten aan je te binden. Veelgebruikte marketing online advertising technieken zijn display advertising en retargeting. Als je het hebt over display advertising dan kan je dat zien als advertenties op websites. Ze zijn goed te vergelijken met advertenties in bijvoorbeeld tijdschriften. Het grote verschil zit het in dat je display advertising kunt meten en op de hoogte bent van het resultaat. Deze speciale advertenties zijn dus traceerbaar. Wie klikte op de advertentie? Waar komt die persoon precies vandaan? Hoe meer data je hebt over deze personen hoe beter je je advertentie daarop kunt afstemmen.

Display advertising is ideaal om mensen uit verschillende regio’s te benaderen

Display advertising werkt perfect voor het bereiken van publiek met verschillende demografieën. Een voorbeeld. Is je bedrijf actief in verschillende steden dan is het heel handig om alleen mensen in die bepaalde regio’s te benaderen. Daarnaast is het mogelijk om te selecteren waar advertenties gezien mogen worden. Kies dan ook een ruimte waar je leads zich bevinden. Stel dat je auto’s verkoopt dan wil je natuurlijk wel je advertenties laten zien in een ruimte de daar gerelateerd aan is. Een auto advertentie op een kookblog werkt vrijwel zeker niet.

Waarom marketing techniek retargeting een goede optie is voor meer klanten 

Ben je er niet zeker van welke websites jouw doelgroep bezoekt dan is het overwegen van de retargeting een optie. Wat is er zo speciaal aan retargeting advertenties? De advertenties geven de bezoek namelijk een cookie mee en daardoor verschijnt dezelfde advertentie die zij op jouw website als eerste zien ook op andere websites. Zo wordt jouw doelgroep aan jouw bedrijf herinnerd en zullen ze jouw website weer op zoeken als ze daar klaar voor zijn.

Betaal per klik voor hoge kwaliteit leads via zoekmachine advertenties

Het zal je ongetwijfeld opgevallen zijn als je een zoekresultaat via Google uitvoert: advertenties. Dit zijn meestal advertenties die boven de organische zoekresultaten staan. Men noemt zoekmachine adverteren ook wel SEA (Search Engine Advertising). De laten dus een gesponsord resultaat zien in de zoekmachine, boven, onder of naast de organische zoekresultaten. Als je adverteert op deze manier dan bied je op zoekwoorden die relevant zijn voor jouw doelgroep. De adverteerder betaalt bij SEA alleen als er daadwerkelijk ook op een advertentie geklikt wordt.

Welke voordelen haal je uit het betaald adverteren bij zoekmachines?

Wil je direct resultaat zien en hoog websiteverkeer dan is adverteren via zoekmachines het overwegen waard. Je kunt dat willen omdat je misschien seizoensproducten hebt of een nieuwe productlancering. Online adverteren maakt het mogelijk om zeer gericht te adverteren op jouw doelgroep. Dat betekent definiëren welke leads geschikt zijn om jouw advertentie te zien. Dit levert leads op van hoge kwaliteit waar je wat mee kunt. Tot slot kan online adverteren via zoekmachines veel voordeel bieden als je bijvoorbeeld het een en ander wilt uitproberen. Heb je nieuwe producten of aanbiedingen en weet je nog niet zeker of je daar een volledig budget aan online advertenties bij zoekmachines aan wilt uitgeven? Doe een oefenrondje en kijk hoe mensen erop reageren. Werkt de “proefcampagne” dan kan je die breed gaan uitzetten.

Hier is waar je op moet letten bij zoekmachine advertenties

Heb je het over zoekmachine marketing dan heb je het vaak over Google. Dat komt omdat Google de grootste zoekmachine is van allemaal. Dat geldt in ieder geval voor ons in het Westen. Google denkt mee en zorgt voor genoeg instructievideo's om jouw eigen advertentie campagne op te zetten. Daarnaast is het mogelijk om live een expert om hulp te vragen die jou bij marketing campagnes via de zoekmachine kan helpen. Let op als je gaat adverteren bij Google dat het duur kan gaan worden. Zeker als je begint is het dan ook aan te raden om een maximaal budget in te stellen en daar niet overheen te gaan. Daarom is het slim om online adverteren via zoekmachines kleinschalig te houden en naast andere marketingtechnieken in te zetten.

Hoe past social media in het marketingtechnieken verhaal?

Meer dan de helft van online marketeers merken de voordelen van meer klanten genereren als ze slechts zes uur per week op social media doorbrengen. Daarom is het belangrijk om accounts aan te maken bij social media zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Wordt zichtbaar, post actief en wees interactief met jouw doelgroep. Zelfs een simpele like of opmerking helpt jouw bedrijf beter zichtbaar te worden op internet.

Facebook is hét medium om meer klanten te genereren

Het social medium Facebook is bij uitstek om meer klanten te genereren. Zo is het mogelijk om nieuwsbrief aanmeldingen te doen via Facebook, waarbij je heel snel alle contactgegevens van bezoekers krijgt die geïnteresseerd zijn in jouw nieuwsbrief. Ook op Facebook is het mogelijk om te adverteren. Ten eerste heb je custom audiences. Deze techniek bestaat uit het uploaden van een emaillijst en het matchen van gebruik en email adres. Custom audiences bestaan uit mensen die al eerder een specifieke actie hebben gedaan op bijvoorbeeld je website. Daarnaast heb je lookalike audiences. Hier wordt een publiek gecreëerd bestaande uit mensen die lijken op je eigen klantendatabase. Eigenlijk betekent dit dat je demografische gegevens van klanten gebruikt om een nog grotere groep te kunnen bereiken. Lookalike audiences zijn vooral handig als je het aantal advertenties wilt vergroten en veel meer klanten wilt genereren.

E-mail marketing inzetten om meer klanten te krijgen

Uit onderzoek blijkt dat e-mail marketing een van de meest populairste vormen is om meer klanten te genereren. Het e-mail kanaal zou voor jou als bedrijf een van de belangrijkste communicatiekanalen moeten zijn. Waarom is dat? Omdat je via e-mail in contact blijft met jouw publiek. Wees met je mailings dan ook creatief en creëer relevante content voor je mailinglijst. En waarom niet verschillende content maken voor verschillende publieksgroepen? Zo ben je nog meer gerichter bezig. Daarnaast is een geautomatiseerde e-mail een oplossing om erachter te komen wie juist wel en wie juist niet geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Vraag het je publiek gewoon door middel van een call-to-action button.

Schakel de hulp in van andere bedrijven met affiliate marketing

Om dit artikel af te sluiten om meer klanten te genereren kan je besluiten om affiliate marketing in te zetten. Hierbij beveelt iemand anders jouw producten of diensten aan. Wordt er een aankoop gedaan via deze “affiliate” dan krijgt hij of zij daar een beloning voor in de vorm van een commissie. Moderne affiliate marketing bestaat uit het plaatsen van banners en linkjes op de website van de affiliate partner. Door middel van een traceerbare url houd je heel makkelijk het overzicht over al het verkeer en de sales. Affiliate marketing kan gezien worden als een soort display advertising. Het enige verschil is dat je bij affiliate marketing zelf het partnership aangaat, terwijl bij display advertising je moet kiezen uit Google criteria. Desalniettemin is affiliate marketing een steeds populairder wordende marketingtechniek om meer klanten aan te trekken.

Wil je deze marketingtechnieken in de praktijk brengen?

Ben je geïnteresseerd geraakt in deze marketingtechnieken die voor meer klanten zorgen? Vraag dan nu een advies aan van een online marketing bureau die jou gaat helpen om meer klanten te genereren. Het is geheel vrijblijvend en volledig gratis. Is het advies waardevol gebleken dan is er de mogelijkheid om een verdere samenwerking aan te gaan.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Ontdek hoe jij dagelijks nieuwe klant aanvragen voor jouw bedrijf kan binnen halen!

Ja, dit wil ik zien!


Bekijk de video compleet GRATIS!