Linkbuilding uitbesteden
Linkbuilding uitbesteden, waarom niet?
Linkbuilding uitbesteden kan voor jouw bedrijf een grote stap zijn. Er komt veel bij kijken als je besluit om met je bedrijf aan linkbuilding te gaan doen. Je kunt dit zien als speciale tak van zoekmachine optimalisatie die erg veel aandacht vereist. Besluit je voor linkbuilding uitbesteden kies dan voor een maandelijks opzegbaar traject. Zo kun je per maand aankijken wat de resultaten zijn en of het daadwerkelijk invloed heeft op bezoekersaantallen, conversies etc.
Linkbuilding uitbesteden bij een bedrijf met een groot netwerk
Wil je extra profiteren van linkbuilding laat dan linkbuilding uitbesteden bij een online marketing bedrijf met een groot netwerk en veel tevreden klanten. Ten eerste heb je met een online marketing bedrijf met een groot netwerk toegang tot veel websites met veel autoriteit. Dat betekent dat je veel kwalitatieve links krijgt die het goed doen voor jouw linkprofiel. Doe onderzoek naar verschillende online marketing bedrijven die gespecialiseerd zijn in linkbuilding en die vertrouwd zijn met Google. Zo is de kans op een “penalty” minimaal en haal je het maximale effect.
Wat betekent linkbuilding precies?
Het is mooi als je de keuze maakt om linkbuilding uitbesteden, maar het is eerst verstandig om voordat je het gesprek aangaat met een specialist weet wat linkbuilding precies is. In eenvoudige taal houdt linkbuilding in het proces van het verkrijgen van backlinks van een andere website naar jouw website toe. Backlinks kun je dus zien als een link die van de ene website naar de andere website verwijst. Dit maakt het voor gebruikers mogelijk om door verschillende websites heen te navigeren. Belangrijk is dat de website qua content met elkaar overeenkomen.
Google maakt onderscheid tussen interne links en externe links
Deze backlinks worden overigens niet alleen door een gebruiker van de website gebruikt. Ook een zoekmachine als Google gebruikt deze links hetzelfde als een gebruiker. Google gaat namelijk met een “bot” van pagina tot pagina en van link tot link om alles te indexeren. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen interne links en externe links.
Wat zijn interne en externe links bij linkbuilding?
Als je het hebt over externe links dan heb je het over links die verwijzen naar een andere website. Dus een link die doorverwijst van website “A” naar website “B”. Heb je het over een interne link dan verwijst deze link naar bijvoorbeeld een andere pagina op dezelfde website. Je kan dus een internet link zien als een link die vanaf website “A” naar een pagina van website “A” verwijst.
Waar ligt de focus van linkbuilding?
Bij linkbuilding uitbesteden ligt de focus op links verkrijgen van andere websites. Dat betekent dus dat een link van een andere website naar jouw website linkt. Wat doet Google met deze links? Zij zien dat deze website content gebruikt als een bron voor jouw website, of dat de content van jouw website als waardevol wordt gezien. Je kunt dit dus zien als een soort stem voor jouw website en ga je daardoor hoger ranken in de zoekmachine.
Wat maakt linkbuilding uitbesteden zo interessant?
Je zal misschien aan het bovenstaande verhaal wel merken waarom linkbuilding zo waardevol is. Een link maakt het voor de Google “bot” makkelijker om van ene website naar andere website te navigeren. De “bot” kom naarmate je veel externe links hebt vaker op jouw website terecht wat veel voordelen met zich mee brengt. Als een “bot” 3 keer langs jouw website per week komt in plaats van 1 keer zal jouw website sneller een update krijgen in de index van de Google zoekmachine. En dat betekent dat je via Google zoekresultaten ook eerder gevonden wordt door mensen die zoeken via Google.
Dit maakt links op andere websites naar jouw website waardevol
Heb je bijvoorbeeld een webshop voor koffiebonen en is er een andere webshop met koffiebonen die naar jouw website linkt dan haal je daar veel voordeel uit. Het kan interessante bezoekers vanuit die website opleveren en misschien gaan ze over tot koop op jouw website. Op de lange termijn kan je dus wel voorstellen dat zulke links erg waardevol kunnen zijn. Het zal meer bezoekers naar jouw website trekken en zodoende zal je jouw verkopen zien stijgen.
Wat maakt linkbuidling zo waardevol voor Google?
Naast dat naar elkaar linken van website naar website erg veel voordeel oplevert, is linkbuilding ook handig voor Google. Eigenlijk is Google de voornaamste reden waarom bedrijven linkbuilding uitbesteden. Bedrijven doen namelijk aan linkbuilding, omdat dit één van de ranking factors is om hogerop in de zoekresultaten te komen. En niemand wil natuurlijk op pagina twee verschijnen bij zoekresultaten.
Hoe google jouw website een positieve waardering geeft met linkbuilding
Je laat aan Google zien dat een link van één website naar een andere website er over de ene website wordt geschreven. Met een link laat je blijken dat bijvoorbeeld website “A” website “B” als bron heeft gebruikt voor content. Je geeft hiermee een signaal aan Google af dat website “B” wel eens erg interessant kan zijn voor mensen die op Google zoeken. De content en website van website “B” krijgen van Google een positieve waardering en zal gaan stijgen tijdens zoekresultaten in zoekmachines.
Kwaliteit, daar draait het om bij Google
Google vindt kwalitatieve links heel belangrijk en daar draait het dan ook allemaal om. Content hierbij is ook belangrijk, want Google wil de gebruiker die zoekt zo goed mogelijk bedienen met het juiste antwoord. Zoekmachines als Google zijn daarom altijd op zoek naar een manier om kwalitatieve content te kunnen herkennen en te verwerken. Alles met het doel om dit te presenteren aan de juiste gebruiker.
Relevantie is een andere belangrijk onderdeel
Bij alles in dit verhaal staat relevantie centraal. Dit gaat zowel op bij de content voor de gebruikers als wel de relevantie van websites die naar jouw website linken. Het is belangrijk om als website zo relevant mogelijk te zijn, want dan ziet Google dat websites in jouw branche content maken over jouw bedrijf en naar jouw website linken. Dat allemaal zorgt voor een verhoogde relevantie.
Wat zijn de kosten van linkbuilding uitbesteden?
Ga je linkbuilding uitbesteden dan moet je rekening houden met een aantal zaken. Ten eerste, het kan gratis. Ga zelf op zoek naar gerelateerde websites in je branche en maak contact. Of meld jezelf aan bij een startpagina, dat levert ook soms waardevolle links op. Heb je er geen tijd voor dan is het verstandig om linkbuilding uitbesteden.
Wat is belangrijk om te weten bij linkbuilding
Vanaf 2012 is op linkbuilding gebied aardig wat veranderd. Vanaf dat jaar verscheen de eerste versie van de Penguin update. Deze Google update zorgde ervoor dat websites met veel lage kwaliteit links een significante drop kregen in de ranking van de Google zoekresultaten. Buiten deze drops om kreeg sommige website ook een “penalty” wat betekende dat de hele website uit de index werd gehaald.
Kwaliteit van links is essentieel bij linkbuilding uitbesteden
Bij linkbuilding uitbesteden staat allereerst de kwaliteit van de links centraal. Tegenwoordig is het enorm belangrijk om links te verkrijgen die van echte waarde zijn anders heeft het geen nut om linkbuilding op je website toe te passen. Dat houdt dus in, geen vage startpagina’s, spam websites of fora. Google vereist van jou als bedrijf, onderneming of website dat je echte bezoekers naar je website trekt met waardevolle links. Dit is voor Google de enige manier om te zien dat ze jou als website echt kunnen vertrouwen.
Hoe beoordeel je het linkprofiel van een website?
Besluit je voor linkbuilding uitbesteden dan zal een goed linkbuilding specialist eerst met het blote oog een observatie van jouw website doen. Daarna worden er cijfers gebruikt om het beeld van de website te kunnen onderbouwen. Voorbeelden van cijfers zijn “search traffic”, “trust flow” en “citation flow”. Deze metrics worden ingezet om te bepalen hoe betrouwbaar Google jouw website op dat moment ziet. Daarnaast wordt het duidelijk hoeveel SEO kracht de website naar andere websites doorgeeft.
Wat zijn de do’s en don’t bij linkbuilding uitbesteden?
In de wereld van linkbuilding uitbesteden zijn er genoeg aanbieders. Ieder heeft zo z’n eigen tactiek en strategie, maar alles draait dus om de kwaliteit van de links. Zorg voor een bedrijf die veel ervaring heeft in linkbuilding en die jou als bedrijf zoveel mogelijk ondersteunt bij het hele proces, vanaf het begin tot eindpunt. Als je aan linkbuilding denkt dan is contact houden heel belangrijk. Kies daarom een linkbuilding bureau die helder is in zijn communicatie en die duidelijk laat zien waar ze precies mee bezig zijn.
Behoud een natuurlijk ontwikkeling van linkbuilding
Belangrijk onderdeel is dat je een natuurlijke ontwikkeling wilt behouden terwijl je doet aan linkbuilding uitbesteden. Het is makkelijk om 100 links binnen een paar weken te verkrijgen, maar Google ziet dit als niet natuurlijk. Doe je dit toch dan riskeer je van Google een “penalty” en dat is waar je als bedrijf niet op zit te wachten. Een goed linkbuilding bureau werkt met een natuurlijke methode aan linkbuilding en verkrijgt een aantal links per week. Zo gedurende de maanden samenwerking ziet Google een natuurlijk stijging van backlinks en kan je er langzamerhand van gaan profiteren.
Organische bezoekers zijn van zeer groot belang voor Google
Dit alles betekent duurzaamheid. Namelijk een duurzame natuurlijk groei zorgt voor autoriteit voor jouw website. Google wordt van deze duurzame manier van werken vrolijk en zal je uiteindelijk belonen met hogere rankings in de zoekmachine. Naast dat de eerdere genoemde metrics “search traffic”, “trust flow” en “citation flow” belangrijk zijn, zijn de organische bezoekers voor een Google nog een stuk belangrijker. En hoeveel dat dat je uiteindelijk oplevert aan conversies en / of omzet.
Hoe een goed linkbuilding bedrijf jou kan ondersteunen bij linkbuilding activiteiten
Het is voor elk linkbuilding traject belangrijk dat er een bepaalde strategie en KPI’s aan worden verbonden. Daarom denkt een goed linkbuilding bureau met jou mee en helpt jou om alle doelen te behalen. Zo moet er bijvoorbeeld focus gelegd worden op bepaalde zoekwoorden die gecombineerd worden met landingspagina's die daar relevant aan zijn. Zo heb je aan het begin van elk traject duidelijk voor ogen bij welke zoekwoorden de focus ligt en daarbij welke KPI’s van belan zijn. Daarnaast heeft een goed linkbuilding bedrijf duidelijk wat de structuur is van de website en welke pagina’s het belangrijkst zijn en welke voorrang nodig hebben. Linkbuilding uitbesteden is niet binnen een dag gedaan en is een constant werkproces van weken, zelfs maanden en jaren.
Linkbuilding uitbesteden, laat je op de hoogte houden met rapportages
Om contact te blijven houden als je besluit om linkbuilding uitbesteden is het ontvangen van (maandelijkse) rapportages. Zo blijf je op de hoogte van alle ontwikkelingen en vorderingen van wat er gebeurt met jouw website. Wat vind je in deze rapportages? Hier worden alle links die verkregen zijn vermeld en de voortgang van de posities van de zoekwoorden die zijn afgesproken. Bij de meeste linkbuilding bedrijven zijn zoekwoorden de kern van het linkbuilding project en daarom is het belangrijk om die te blijven monitoren. Bij alle rapportages is er de mogelijkheid om te reageren als er iets niet duidelijk is of je iets hebt op te merken.
Werkt linkbuilding uitbesteden anno nu nog wel?
Linkbuilding is al een tijdje aanwezig als specialisme dus is het tegenwoordig nog wel belangrijk voor bedrijven? De richtlijnen van Google (2022) geven aan dat linkbuilding een onmisbare schakel is voor online succes van je bedrijf. Een tiental jaren geleden voldeed het creëren van kwalitatieve links, maar dat is vandaag de dag wel anders. Je kunt fouten maken, dus linkbuilding moet met zorg worden uitgewerkt. Heb je backlinks van lage kwaliteit dan kan dat funest zijn voor je bedrijf. Je hebt zo een “penalty” aan je broek van Google als je even niet oplet. Dit wil je uiteraard vermijden, dus linkbuilding uitbesteden aan een specialist is wel zo slim als je er zelf weinig vanaf weet.
Welke links wil je niet hebben in je linkprofiel?
Sommige links kunnen een negatief effect hebben op je website en die wil je liever niet hebben. Er zijn manieren om erachter te komen welke links een negatieve invloed hebben op jouw website. Ten eerste heb je spam websites met links. Totaal niet relevant voor jouw linkprofiel en je wilt er niet mee geassocieerd worden. Het beste wat je kunt doen als je merkt dat jouw website link op een spam website staat is om de website in kwestie te contacteren en te vragen of ze de link willen verwijderen. Google heeft zelf overigens ook tools om dat te doen. Door linkbuilding uitbesteden kunnen deze bureaus er snel voor zorgen dat dit soort links worden verwijderd.
Is linkbuilding iets voor de korte of lange termijn?
Duidelijk is geworden dat linkbuilding een zaak is voor de lange termijn. Ja, er is wat discussie geweest over het nut van backlinks, maar Google heeft herhalend aangegeven dat backlinks een van de belangrijkste factoren zijn bij het ranken van zoekresultaten. Investeren in linkbuilding is echt iets voor de lange termijn. Voorheen ging het vooral om kwantiteit, nu ligt de focus op kwalitatieve links die relevant zijn voor jouw als bedrijf. Door linkbuilding uitbesteden zorg je voor kwalitatief goede links die erg waardevol kunnen zijn. Er zijn verschillende manieren hoe je backlinks kunt verkrijgen. Laat je linkbuilding uitbesteden om samen met het linkbuilding bureau erachter te komen welke manieren het best bij jouw bedrijf passen.
Geïnteresseerd geraakt in linkbuilding uitbesteden?
Je merkt het, linkbuilding is van groot belang om je website beter te laten scoren in de zoekresultaten van Google. Vraag nu via deze speciale link één maand gratis een linkbuilding pakket aan aangeboden door een van de beste linkbuilding bedrijven van Nederland. De actie geldt alleen voor deze week dus wees er snel bij. Je zult een uitleg krijgen over de verschillende linkbuilding strategieën en op de hoogte worden gehouden van de progressie. Eenmalig aanbieding, die maar voor één week geldt. Mis het niet.