Is SEO uitbesteden een slimme online marketing aanpak?
Veel bedrijven en ondernemingen kiezen voor SEO uitbesteden. Maar wat houdt SEO nu precies in en kan je er zelf als (kleine) onderneming ook gebruik van maken? In dit artikel wordt er gekeken naar wat SEO is en of je het wel of niet moet laten uitbesteden. SEO is als vakgebied niet te onderschatten en kan je op de lange termijn veel bezoekers en omzet opleveren.
Wat is SEO en is moet je SEO uitbesteden?
Voor wie nog niet bekend is met de term SEO, het staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Het zijn de online marketeers die hier zich mee bezig houden. Het doel van SEO is om organisch zoekverkeer via zoekmachines, zoals Google, te maximaliseren. Dit wordt gedaan door hoge posities op belangrijke zoektermen voor jouw website te behalen. Het is mogelijk om zoekmachine optimalisatie zelf te doen of de SEO uitbesteden. De laatste jaren zie je steeds meer bedrijven die SEO uitbesteden en dat is niet zonder reden, lees snel verder op meer te weten te komen over SEO en SEO uitbesteden.
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
Voordat er meer wordt verteld over SEO uitbesteden eerst maar eens kijken naar het verschil tussen de termen SEO en SEA. Want ze kunnen wel eens door elkaar worden gebruikt, terwijl het beide heel anders is. SEO staat dus voor Search Engine Optimization. Dat betekent jouw website optimaliseren voor zoekmachines zoals Google. Hier gaat het alleen om organische zoekresultaten, gratis zoekresultaten. SEA staat voor Search Engine Advertising. Zoals je al zou kunnen vermoeden gaat het hier om adverteren bij de machines. Je betaalt hiervoor. Bij een zoekmachine als Google zie je vaak tijdens het zoeken advertenties boven en onder de organische (gratis) zoekresultaten. Je kan dus besluiten om twee dingen te doen: adverteren of aan de slag met optimaliseren van je website.
Wat zijn de voordelen die je meekrijgt van SEO?
Je hebt zowel voordelen als nadelen als je met SEO aan de slag gaat. Een groot voordeel voor het optimaliseren van je website is dat je geen advertentiebudget hoeft te gebruiken. Tevens verbeter je door het optimaliseren je website qua user interface en gebruiksvriendelijkheid. Hanteer je een juiste strategie dan kan je jarenlang profiteren van de benefits. Maar met voordelen komen ook wat nadelen. Zo is SEO niet bedoeld voor korte termijn resultaat. Het kan maanden zelfs jaren duren voordat je resultaat ziet. Daarnaast kost een SEO strategie relatief veel inspanning als je het tegenover SEA zet. Ben je iemand van de lange adem en wil je tijd nemen om jouw website te perfectioneren met allerlei unieke content en verbeteringen dan is SEO aan te raden. Toch iemand die snel resultaat wilt zien? Ga dan adverteren bij zoekmachines om zoveel mogelijk bezoekers naar je website te trekken voor conversie.
Waarom zou je bovenaan willen staan bij de zoekresultaten?
Het is de droom van elke online marketeer: bovenaan de zoekresultaten komen te staan. Maar waarom is dat zo belangrijk? Verplaats je eens in iemand die op zoek is naar een product en een zoekmachine zoals Google inschakelt. Ze tikken een zoekwoord in en komen op de zoekresultatenpagina. Het eerste wat ze zien is het eerste zoekresultaat en dat is waar deze persoon het snelst op zal klikken. Daarom is de nummer één positie ook zo belangrijk voor een online marketeer. Met adverteren krijg je de garantie dat je bovenaan komt te staan door een speciale ruimte speciaal voor advertenties. Organisch gaat het een stuk lastiger en kan je een tijd duren voordat je daadwerkelijk resultaat ziet. Door SEO uitbesteden zorg je voor kennis in huis en zal je sneller kans maken om organisch bovenaan de pagina komen te staan.
Wanneer kan je stellen dat jouw SEO strategie een succes is?
Online marketeers willen alles meten en weten, maar wanneer ben je nu echt succesvol met SEO? Om daarachter te komen heb je een aantal KPI’s die je daarbij kunnen helpen. Ten eerste kan je succes meten door het percentage van je zichtbaarheid in zoekmachines te bepalen. Ten tweede kan je erachter komen hoeveel bezoekers via organisch resultaten op jouw website terecht komen. En tot slot kan je meten hoeveel conversie uit organisch verkeer ontstaan.
Andere meetpunten om te bepalen of je SEO strategie effectief blijkt
De volgende metrics zijn voor een SEO specialist ook belangrijk. Dan gaat het om het aantal backlinks. Dit zijn links op andere websites die naar jouw website linken. En de domain & page authority, trust flows en organische posities van de zoekresultaten zijn van belang voor het bepalen of jouw SEO strategie succesvol is.
Hoe versterk je je ranking binnen zoekmachines?
De zoekmachines hanteren diverse ranking factoren die jouw positie versterken. Je kunt deze factoren verdelen in drie verschillende categorieën. Namelijk de techniek van je website, de content op je website en de autoriteit van je domein en pagina.
De techniek factor van je website
Als je het over techniek hebt op je website dan gaat het onder andere over de gebruikerservaring die de gebruiker heeft als hij of zij door de website navigeert. En met name gaat het dan om de snelheid. Daarnaast moet het voor zoekmachines mogelijk zijn om makkelijk te navigeren en indexeren door je website. Links die niet werken en afbeeldingen die geen alternatieve tekst hebben bevorderen dat niet voor zoekmachines.
De content factor van je website
Als je het goed doet word je pagina weergegeven bij een bepaalde zoekterm als je een relevante pagina daarvoor hebt. Zoekmachines kijken allereerst naar de zoekterm die wordt ingevuld. Daarnaast worden ze steeds beter in het herkennen van synoniemen, samenstellingen, vragen en zinnen. En ook de semantiek wordt steeds belangrijker in het algoritme van zoekmachines zoals Google.
De autoriteit factor van je website
Werkt de technische kant van je website naar behoren en is je content rijk en waardevol dan rest de vraag of je ook echt antwoord geeft op de vraag van de zoekopdracht. Daarvoor kijkt een zoekmachine naar verschillende gegevens. Word je bijvoorbeeld door andere websites genoemd via een link op hun website? Daarmee scoor je al snel autoriteit punten. Ook sociale signalen doen het erg goed bij zoekmachines. Als een zoekmachine merkt dat jouw content het goed doet op social media zoals Facebook helpt dat bij de ranking. Niet zeker hoe dit allemaal aan te pakken, laat dan je SEO uitbesteden.
SEO uitbesteden, waarom je dat juist nu moet doen
Je merkt dat steeds meer bedrijven aan SEO uitbesteden doen. Dat is niet zonder reden, want de digitale wereld verandert snel en met elk jaar volgen er nieuwe ontwikkelingen. Wat volgt zijn een aantal redenen waarom je het best je SEO kunt laten uitbesteden.
Zoekmachines worden steeds slimmer met hun algoritmes. Daardoor wordt SEO ook steeds complexer. Had je vroeger bij SEO maar een aantal onderdelen zoals toevoegen van zoekwoorden en verkrijgen van veel backlinks. Dat is vandaag de dag heel anders. Je kunt SEO zien als nieuw vakgebied en met ruim 200 factoren die de positie van jouw zoekresultaten kunnen beïnvloeden. Niet alleen content is tegenwoordig van belang voor zoekmachines, maar ook de techniek en autoriteit van je website. Niemand blijft op jouw website als ze lang moet wachten met laden. Zelfs een vertraging van een seconde kan al funest voor jouw websitebezoeker zijn. Laat daarom SEO uitbesteden om de honderden factoren op een juiste manier te beheren.
Een marketeer kan nooit een specialist zijn op alle marketing gebieden
Veel bedrijven hebben één of twee marketeers in dienst, maar met de overweldigende digitale wereld kunnen zij nooit alles effectief in handen houden. Online marketing beslaat vele disciplines zoals SEO, SEA, e-mail marketing, marketing automation, social media en ga zo maar door. Als marketeer ben je iemand die van alles een beetje weet, of een specialist die focust op een vakgebied. Dat betekent dat je als bedrijf één of twee marketing medewerkers in dienst hebt nooit alles kennis over SEO hebt. Die kennis is wel nodig om beter te presteren en je concurrenten voor te blijven. Tip is daarom om SEO uitbesteden, zodat je top-of-the-game blijft.
De evoluties die zoekmachines doormaken
Vooral Google maakt als zoekmachine veel ontwikkelingen door en voeren per jaar tientallen updates van het algoritme uit. SEO evolueert daarmee razendsnel en elke update wijziging van een zoekmachine kan veel veranderingen met zich mee brengen. Laat je SEO uitbesteden om er zeker van te zijn dat je als bedrijf op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen. Mis je belangrijke update vanuit zoekmachines dan kan je dat je hoge positie kosten en daarmee omzet.
Ervaring van een online marketeer is essentieel
SEO is dus erg uitgebreid en je hebt er een weektaak aan om alles goed bij te houden. Daarom is ervaring van een SEO specialist belangrijk. En dan gaat het niet om een paar maanden aan ervaring, maar jaren. De beste SEO specialisten om de markt hebben minimaal vijf jaar ervaring en weten hoe het wereldje werkt. Door de complexiteit van SEO is het onmogelijk om alles binnen een paar maandjes te leren. Besluit je SEO uitbesteden dan haal je ervaring in huis.
SEO is vaak het ondergeschoven kindje van de online marketing
Veel bedrijven nemen SEO niet heel erg serieus, terwijl ze dat wel zouden moeten doen. Want adverteren via Google Ads is toch veel makkelijker en effectiever? Dat levert tenminste direct omzet en conversies op. Dat is jammer, want SEO kan wel degelijk veel opbrengen. In de zin van de langere termijn. Want wanneer je goede organische posities behaalt dan kan dat veel gratis bezoekers opleveren. Alleen gaat dit niet over één nacht ijs. Daarom zou een lange termijn strategie en SEO uitbesteden een goede en duurzame oplossing zijn.
Zie SEO niet als een kostenpost, maar als een investering
Wil je zichtbaar resultaten zien bij SEO dan ben je al gauw een half jaar verder. Veel bedrijven zien SEO dan ook als een kostenpost. Onterecht. Want vergeet niet als je op een gegeven moment bovenaan staat je niet meer bent weg te krijgen. Kies een goed online marketing bureau uit en de investering gaat zich dubbel en dwars uitbetalen.
Door SEO uitbesteden leer jezelf ook veel over SEO
Laat je SEO uitbesteden dan zal je eigen kennis of kennis van je marketeer in-house ook meer leren over SEO. Want een goed online marketing bureau legt duidelijk de werkzaamheden uit en wat ze allemaal doen om jou naar de nummer één positie in zoekmachines te brengen. Daarnaast staat een goed online marketing bureau altijd open voor een praatje en is een goede sparring partner.
Online marketing bureaus hebben krachtige tools voor meer resultaat
Gebruik je de juiste tools bij SEO dan betekent dat effectief en beter resultaat. Nadeel is hiervan wel dat het kostbaar kan zijn en het in de papieren kan oplopen. Bedrijven hebben daarom een abonnement lopen bij één of twee online marketing tools, terwijl online marketing bureaus meerdere duurdere abonnementen hebben lopen. Met kwalitatief goede tools haal je sneller en meer resultaat voor minder werkuren.
Blijf al jouw concurrent voor met een goede SEO strategie
Je kunt er vanuit gaan dat jouw concurrenten ook met SEO bezig zijn. Want bedrijven die in de top 5 van Google staan zijn constant bezig met zoekmachine optimalisatie en de vindbaarheid. Stilstaan mag dus niet gebeuren om de concurrenten voor te blijven. SEO uitbesteden zorgt dat er geen sprake is van stilstand, maar een doorlopend proces die maaden, jarenlang door kan gaan.
Besteed SEO uit, omdat specialisten goede kennis hebben van het algoritme
Het algoritme van een zoekmachines als Google is erg complex en bestaat uit meer dan 200 factoren. Google vertelt niet expliciet welke factoren juist wel en welke factoren juist niet invloed hebben op bepaalde acties die je maakt bij het optimaliseren. Een online marketing bureau kan door de ervaring met eerdere klanten wel goed bepalen welke factoren effectief zijn en welke niet.
Met SEO uitbesteden behoud je de continuïteit
Besluit je om SEO uit te gaan besteden dan werkt iemand of meerdere personen dagelijks, wekelijks, maandelijks aan jouw vindbaarheid op internet. Want SEO moet gezien worden als doorlopend proces en niet een week wel en een week niet. Stilzitten zit erbij SEO specialisten niet bij. Veel bedrijven maken geen gebruik van SEO, omdat er andere prioriteiten zijn. Schakel een online marketing bureau in en die reserveert een continue basis tijd voor SEO activiteiten. Hierdoor weet je zeker dat het optimaliseren van je website niet stilstaat.
Door het SEO uitbesteden leer je nog beter je doelgroep kennen
Een goed online marketing bureau zorgt voor een gedegen zoekwoorden onderzoek waarbij jij nog beter je doelgroep leert kennen. Want het zoekwoorden onderzoek dat het online marketing bureau uitvoert wordt als het goed is gedeeld. Aan de hand van dit onderzoek zie jij op welke zoekwoorden jouw doelgroep op zoekt. Zo krijg je inzicht in je doelgroep en hoe ze het best aan te spreken.
Hoge posities in de zoekmachines leveren je gratis bezoekers op
Een online marketing bureau die SEO uitvoert gaat voor het beste resultaat voor jou als bedrijf. Want blijft resultaat uit dan zal je op zoek gaan naar een andere online marketing bureau die wel kan leveren. Daarom kan je er vanuit gaan dat SEO uitbesteden altijd hogere posities oplevert en daardoor “gratis” bezoekers voor je website.
Met samenwerken sta je sterk in het SEO vakgebied
Besluit je om SEO uitbesteden en samen te gaan werken met een online marketing bureau dan houdt dat je sterk. Een online marketing bureau staat er altijd voor klaar om problemen en beslissingen te bespreken, waardoor de samenwerking alleen maar sterker wordt.
Wanneer is het juiste moment om SEO besteden?
Veel bedrijven kiezen over het uitbesteden van SEO en dat is een logische keuze. Met ruim 200 verschillende factoren is het algoritme van een zoekmachine als Google complex te noemen. Daarnaast is het niet altijd duidelijk welke acties wel effect en welke acties geen effect hebben op de ranking van jouw website in de zoekresultaten. Heb je binnen je bedrijf een (marketing) team dat weinig kennis heeft van SEO is het lastig om een goede strategie op te stellen. Daarom is het slim om SEO uit te laten besteden door professionals die jarenlange ervaring hebben met deze soms complexe materie. Zelf alles uitvogelen kost alleen maar meer tijd en daardoor ook meer geld.
Heb je na goed overwegen besloten om SEO besteden?
Uit dit artikel is gebleken dat SEO niet zomaar iets is wat je binnen een paar uurtjes per week doet. Het is een speciaal vakgebied die continu aandacht vereist en vooral effectief blijkt op de lange termijn. Vraag nu een gratis advies aan van een professionele SEO specialist met jarenlange ervaring. Dit advies helpt je bij het bepalen of het verstandig voor jou of voor je bedrijf om SEO uitbesteden. Bij het gratis advies kun je ook vragen stellen over SEO en alles waar hierbij komt kijken. Het gratis advies aanvragen geldt alleen voor vandaag, dus onderneem snel actie en wacht niet.