Wat je moet weten als je kiest voor een SEO bureau
SEO is een vakgebied waar veel tijd in gaat zitten en daarom is een geschikt SEO bureau vinden dan ook van belang. Daarnaast zijn SEO campagnes niet gratis en kunnen best een investering zijn. Daarom wil je je keuze goed overdenken en uiteindelijk samenwerken met een SEO bureau dat bij je past. Ben je op zoek naar een SEO bureau dan krijg je in dit artikel daar alles over te weten.
Wat zijn de activiteiten van een SEO bureau precies?
Ben je van plan om met SEO te gaan starten dan is het eerst belangrijk om te weten wat SEO precies inhoudt en waar je het voor gebruikt. Ten eerste de definitie van SEO, dat staat voor “search engine optimization”, in het Nederlands “zoekmachine optimalisatie”. De bekendste zoekmachine die er is is natuurlijk Google. Maar wat doet een SEO bureau, SEO specialist, nu precies? Als je een SEO campagne start dan optimaliseer je je website om het aan te sluiten bij het zoekgedrag van jouw doelgroep. Deze optimalisatie wordt gedaan door middel van de richtlijnen van Google. Je optimaliseert je website met als doel om meer relevante bezoekers naar je website te trekken via de zoekmachine. Zodoende wil je meer leads of conversies genereren.
Wat komt er kijken bij een SEO campagne?
Als je het over SEO hebt dan heb je het over drie onderdelen. Je hebt technische SEO, on-page SEO en autoriteit. Geen een bedrijf is hetzelfde en daarom ziet elke SEO campagne er anders uit. Want uiteraard heeft elke markt, doelgroep en bedrijf zo zijn eigen eisen, wensen en behoeften. Schakel je een SEO bureau in dan doet dit bureau eerst een analyse. Met een analyse kom je erachter wat ervoor nodig is om je website hoger te laten ranken in de zoekmachines. Veel onderdelen die je vaak ziet terugkomen en van belang zijn voor SEO zijn linkbuilding, zoekwoorden onderzoek, on-page advies en content strategieën.
Wat valt er te verwachten van een SEO bureau?
Nu het meer duidelijk is wat een SEO bureau precies doet is het tijd om te kijken wat je precies kunt verwachten van een zo’n bureau. Elk SEO bureau is natuurlijk anders en zal de SEO voor jouw bedrijf op een andere manier aanpakken, maar volgende zaken zou je mogen verwachten bij een goed SEO bureau. Ten eerste mag je verwachten dat data en analyses worden gedeeld. Daarnaast moeten de aanbevelingen duidelijk worden gepresenteerd. Ook normale zaken zoals regelmatig contact houden, maandelijks bespreken van resultaten, aan afspraken houden en gegevens meenemen als de samenwerking stopt zou je moeten verwachten van een SEO bureau. Tot slot mag een SEO bureau geen gebruik maken van Black Hat SEO. Dat betekent dat een SEO bureau alles netjes volgens de richtlijnen van de zoekmachines volgt om hoger te scoren in de zoekmachines.
Volg je gevoel bij het maken van een keuze voor een SEO bureau
Een tip om een juiste keuze te maken voor een SEO bureau is het volgen van je gevoel. Ben je in gesprek met een SEO bureau en krijg je echt het gevoel dat ze verstand van zaken hebben en alles heel netjes en duidelijk uitleggen dan kan de keuze snel gemaakt worden. Blijkt het allemaal toch wat minder te zijn dan je had verwacht besluit dan om met een ander SEO bureau in gesprek te gaan waar je wel een goed gevoel over krijgt. Het gaat immers om je bedrijf, om je website, en daar wil je zorgvuldig mee omgaan.
Lees je vooraf in voordat je een keuze voor een online SEO marketing bureau maakt
Voordat je in gesprek gaat met een SEO specialist is het belangrijk om je vooraf in te lezen wat je nu precies met SEO kunt doen en waarom het zo belangrijk is voor bedrijven. Ook begrip van Black Hat SEO is van belang. Dit is een SEO techniek die buiten de richtlijnen van Google omgaat en dus “zwarte praktijken” zijn. Je krijgt resultaten van korte duur, maar dus wel op een bepaalde illegale manier. Merkt een zoekmachine zoals Google dit dan straffen ze dit gelijk af.
Denk bij je keuze voor een online SEO marketing bureau logisch na
Het klinkt zo simpel, maar denk logisch na voordat je besluit de SEO werkzaamheden uit te besteden. Biedt een bedrijf dingen aan die te mooi om waar te zijn dan is dat meestal ook zo. Doe goed onderzoek, lees de website en recensies en je zit goed. Vooral recensies in de Google zoekmachines zijn moeilijk te vervalsen.
Wees altijd kritisch naar een online SEO marketing bureau toe
Stel altijd kritische vragen als je een gesprek hebt met een SEO specialist en luister goed naar de antwoorden. Bereid je daarnaast goed voor en lees je in. Zo kun je bij een vraag al een bepaald antwoord verwachten. Doe dit bij alle partijen waar je in gesprek gaat en bepaal tot slot bij wie je het beste gevoel hebt gekregen.
Welke kritische vragen helpen jou bij een gesprek met een SEO specialist?
Besluit je om in gesprek te gaan met een SEO specialist dan moet je kritische en juiste vragen stellen. Welke vragen moet je dan aan denken vraag je je af? Hieronder volgen een aantal kritische vragen die jou kunnen helpen in gesprek met een SEO specialist.
Kan ik de analyses en data van de campagne inzien?
Als je het hebt over SEO dan bestaat dat ook veel data, analyses en onderzoeken. Je krijgt hierbij veel interessante en belangrijke data die je als bedrijf niet wilt missen. Je betaalt een SEO specialist voor deze data, dus je mag verwachten dat deze gegevens altijd gedeeld worden. Dat is niet altijd het geval. Dat is vreemd, omdat je dan niet kunt zien waarop de aanbevelingen die je krijgt zijn gebaseerd. Deze data is overigens niet alleen bruikbaar voor jouw SEO campagne, maar kan je ook goed gebruiken voor allerlei andere soorten marketing. Vraag tijdens een gesprek met een SEO specialist dan ook altijd naar de analyses en data waar zij hun aanbevelingen op baseren.
Hoe lang gaat het duren voordat er resultaten te zien zijn?
Deze vraag is een lastige en vaak voor SEO specialisten een moeilijke om te beantwoorden. Want als je het over SEO hebt dan heb je het over de lange termijn. Wil je korte termijn resultaat kies dan om te adverteren via Google, ookwel SEA genoemd. SEO kan 6 maanden duren of zelfs een jaar voordat je resultaat gaat zien. Dit is een antwoord die veel bedrijven niet graag horen, maar dat is zoekmachine optimalisatie. Ja, het kan voorkomen dat je eerder resultaat ziet, maar dat is geen garantie. Ga dus niet het gesprek in met een SEO bureau als je verwacht dat je binnen een week tijd resultaat te zien krijgt. Zo werkt SEO niet.
Worden de resultaten gemeten en is daar een overzicht van krijgen?
Het gezegde “meten is weten” is een waarheid die in veel gevallen helemaal klopt. In het vakgebied van SEO is “meten is weten” dan ook van essentieel belang. Je moet natuurlijk wel weten of de acties die worden uitgevoerd effectief zijn. Een strategie is alleen maar te optimaliseren als je alle ins en outs weet wat er gebeurt op je website. Vraag dan ook altijd aan een SEO bureau hoe ze de resultaten meten en ook hoe vaak jij die te zien kan krijgen.
Welke resultaten zijn er bij andere bedrijven behaald?
Belangrijke vraag waar je duidelijkheid over wilt van een SEO specialist. Welke resultaten heeft het bureau eerder behaald bij eerdere klanten? Zoals je nu inmiddels weet is het behalen van resultaten met SEO niet in één zin samen te vatten. Daarom is het belangrijk dat je naar het verleden kijkt van een SEO bureau. Zoek wat recensies op of bel naar een van de klanten. Of vraag aan het bureau of je eerdere klanten van ze mag opbellen en vragen naar hun ervaringen. Zo kom je er gauw genoeg achter welke resultaten een bureau eerder heeft behaald en kan je een bepaald verwachtingspatroon voor in de toekomst creëren. Maar nogmaals, SEO is wat dat betreft niet binnen een week met resultaten te realiseren. Er gaat veel tijd, moeite en werkuren in zitten.
Waar houd je als online SEO marketing bureau allemaal mee bezig?
Verstandig om te vragen aan een bureau is waar zij zich allemaal mee bezighouden. Hebben ze alleen een specialisme op SEO of zijn ze ook met andere specialismen bezig? Het spreekt voor zichzelf dat een bureau die alleen toespitst op SEO veel meer kennis in huis heeft dan een bureau die op meerdere vlakken actief is. Vergeet niet dan SEO een onderdeel is van online marketing en dat dat een breed vakgebied is. Overigens zie je vaak SEO gecombineerd worden met SEA, omdat deze twee specialismen veel raakvlakken met elkaar hebben.
Waarom de keuze maken voor juist dit online SEO marketing bureau?
Kan een bedrijf niet aangeven waarom jij voor juist hun bedrijf moet gaan dan kan je ze beter links laten liggen. Geen antwoord, of onvolledig antwoord moet voor jou gelijk duidelijk worden dat dit geen geschikt SEO bureau voor jou is. Luister dan ook goed naar het antwoord. Is het antwoord echt heel anders dan bij andere bureaus of geven ze juist een heel algemeen antwoord waar je weinig mee kunt? Laat ze ook het antwoord onderbouwen. Dat is het moeilijkst, maar komen ze met iets unieks dan weet je dat het goed zit.
Van welke tools worden er gebruik gemaakt?
Een van de belangrijkste vragen om te stellen is welke tools het bureau gebruikt maakt. Je hoort hierbij direct van tools die je misschien zelf ook kunt gebruiken of tools waar veel geld wordt ingestoken. Belangrijk SEO tools zijn onder andere SEMrush, Ahrefs, Google Analytics, MOZ, Screaming Frog en Google Search Console. Dit zijn bekende online marketing tools geschikt voor SEO werkzaamheden uit te voeren. Bij de meeste is het zaak om een (duur) abonnement af te sluiten. Maakt een SEO bureau gebruik van zulke tools dan weet je dat het wat dat betreft goed zit.
Welke beloftes worden er gemaakt?
Dit is een belangrijke vraag om te stellen aan een SEO bureau. Want niemand weet precies hoe het algoritme van Google in elkaar steekt en dat blijft zich veranderen en ontwikkelen. Wat dat met de resultaten doet weet dus niemand. De resultaten zijn van verschillende factoren afhankelijk zoals Google zelf, doelgroep, de markt, concurrentie, bedrijf en SEO. Daardoor is er nooit een garantie op zekerheid. Wordt er een belofte gedaan zoals dat je binnen een maand op de nummer één zoekpositie staat dan moeten alarmbellen bij je afgaan. Een bureau kan nooit die garantie geven. Doen ze dat wel besluit dan gelijk om een gesprek aan te gaan met een ander bureau. Je wilt natuurlijk op nummer één binnen een korte termijn komen te staan, maar die garantie is er gewoon met SEO niet. Er kunnen daarentegen wel verwachtingen worden gegeven na een onderzoek.
Kan je de gegevens meenemen naar een ander bureau?
Het gebeurt nog vaak genoeg dat je als bedrijf stopt bij een SEO bureau met de SEO activiteiten je de gegevens niet mag meenemen. Ga je naar een nieuw bureau dan moeten zij vanaf blanco opnieuw beginnen en dat is zonde van de tijd en zonde van het geld. Vraag dan ook altijd van tevoren aan een bureau of je de gegevens mag meenemen als de samenwerking wordt stopgezet.
Welke informatie is er nodig van opdrachtgevers kant?
Naast dat je informatie krijgt van het SEO bureau is het ook slim om te vragen wat zij van jou nodig hebben. Want een SEO specialist kan alleen goed zijn werk doen als ze alles over jouw bedrijf weten. Hebben ze geen interesse in jouw bedrijf en vragen ze er niet naar dan moet je altijd even goed opletten. Inzicht in jouw bedrijf is essentieel om SEO werkzaamheden uit te voeren. Welke vragen kun je verwachten? Denk dan aan vragen over doelstellingen, de markt, concurrentie en de producten of diensten die je aanbiedt.
Wees duidelijk hoe je ervoor staat met je SEO activiteiten
Altijd handig om inzicht te hebben hoe je ervoor staat op SEO gebied. Vraagt een SEO bureau dit aan je en kunnen ze een goede reactie daarop geven dan weet je dat ze kennis van zaken hebben. Daarnaast weet je gelijk met dit inzicht wat je beginsituatie is. Verwacht overigens niet een hele analyse binnen 30 minuten, maar SEO specialisten kunnen vaak genoeg zien waar verbeterpuntjes liggen.
Is een online SEO marketing bureau bekend met de Webmaster richtlijnen?
Eerder in dit artikel is Black Hat SEO al voorbij gekomen en dat wordt hier nog eens nadrukkelijk beschreven. Want als SEO specialist moet je op de hoogte zijn van de richtlijnen die Google meegeeft. Maakt een SEO specialist daar geen gebruik van of misbruik dan zijn het klaarblijkelijk geen echt specialisten. Een SEO specialist heeft alle kennis van SEO en zo ook de richtlijnen van Google en hoe Black Hat SEO te vermijden.
Hoe wordt de planning gemaakt voor een SEO campagne?
Een planning is essentieel bij een SEO strategie en is vaak gebaseerd op doelstellingen, huidige situatie en budget. Vraag dan ook aan de SEO specialist hoe ze de campagne gaan aanpakken. Elke planning is uniek en moet goed aansluiten op de huidige situatie en uiteindelijk de situatie waar ze naartoe willen.
Wat raadt het online SEO marketing bureau bureau aan voor jouw bedrijf?
Tijdens een oriëntatiegesprek zou je alvast kunnen vragen aan het bureau wat zij belangrijk denken te vinden voor jouw website. Want als het goed is hebben ze alvast gekeken naar jouw website en een korte analyse gemaakt. In deze analyse zal je vaak genoeg al verbeterpunten in vinden en wat er veranderd kan worden. Klinkt het allemaal heel logisch wat voor veranderingen zij voorstellen of heb je zelf ook al eigen ideeën? Stel ook de vraag waarom zij aan bepaalde punten van de website willen werken.
Ben je klaar om een online SEO marketing bureau in te schakelen voor jouw bedrijf?
Je hebt jezelf nu helemaal bijgelezen over SEO bureaus en overweeg je nu zelf om een SEO bureau in te schakelen? Dan kan je door middel van het klikken op deze knop gebruik maken van een gratis oriënterend gesprek door een gespecialiseerd SEO bureau. Dit SEO bureau volgt heel netjes alle regels en heeft alles perfect op orde. Je kunt uitgaan van een zeer gedetailleerd advies en veel tips die jou kunnen helpen om SEO naar een hoger niveau te tillen. Wacht dan ook niet al te lang om van dit gratis aanbod gebruikt te maken, want dit gratis adviesgesprek is alleen deze week geldig. Maak dan ook snel een beslissing voordat de actie periode verloopt. Je haalt er voor je onderneming alleen maar voordeel mee.