Meer klanten voor jouw dakdekkersbedrijf
In dit artikel ga ik zo goed mogelijk uitleggen hoe jij aan klanten kan komen voor jouw dakdekkersbedrijf met daarbij alle voor, nadelen en de verwachte kosten hierbij.
- Wat zijn dakdekker leads
- Welke manieren zijn er om aan klanten voor jouw dakdekkersbedrijf te komen?
- Manier 1: Online Marketing
- Manier 2: Mond tot mond reclame
- Manier 3: Lead platformen
- Manier 4: Koude acquisitie
- Welke manier is het beste?
- Welke manier past het beste bij jouw bedrijf?
- Conclusie
Wat zijn dakdekker leads, zijn er verschillen?
Dakdekker leads? Een lead is een aanvraag van een potentiele klant welke graag zou willen dat jij langs komt om een vrijblijvende offerte te maken. Zoals je nu ziet zijn dakdekker leads van cruciaal belang om jouw dakdekkersbedrijf draaiend te houden! Dankzij deze leads krijg jij namelijk werk.
Uiteraard heb je verschillende soorten (kwaliteiten) dakdekker leads.
Zo heb je koude leads, warme leads, en hete leads.
Een koude lead is een klant welke binnen komt door deze zelf te werven via koude acquisitie o.id. ,
Een warme lead is een offerte aanvraag in dient bij een platform of dankzij online marketing.
Een hete lead is iemand bij wie de kans groot is dat hij/zij snel akkoord gaat met jou offerte.
Heb jij een eigen dakdekkers bedrijf en zeker opzoek naar meer klanten? In dit artikel ga jij ontdekken hoe jij aan de lopende band dakdekker leads kan ontvangen voor jouw dakdekkersbedrijf. Dus zeker de moeite waard om eens even rustig voor te gaan zitten!
Welke manieren zijn er om aan klanten voor jouw dakdekkersbedrijf te komen?
Er zijn een aantal manieren en wellicht nog wel meer als welke ik hieronder beschrijf. De manieren hier onder zijn manieren welke wij zelf in de praktijk hebben uitgetest. Hierdoor weten wij precies het verschil van kwaliteit, in kosten en in mankracht dat jouw bedrijf nodig heeft.
Elke manier vraagt zijn eigen strategie. Bij elke manier komen andere kosten kijken en dat kan je in de volgende kopjes ontdekken!
Welke manieren zijn er:
- Manier 1: Online Marketing
- Manier 2: Mond tot mond reclame
- Manier 3: Lead platformen
- Manier 4: Koude acquisitie
Dit zijn de vier manieren om jouw bedrijf te laten groeien met nieuwe klanten, meer werk en meer klussen!
Manier 1#: Meer klanten dankzij online marketing via Google Ads of Facebook en Instagram.
De eerste manier is online marketing, in onze ogen de meest krachtige (en beste) manier om aan klanten te komen. (Waarom kom je later achter)
Dankzij online marketing kan jij vrijwel de zelfde dag nog nieuwe klanten binnen halen! Het mooie hiervan is, als jij dankzij deze manier een offerte aanvraag binnen krijgt, dan komt deze ook alleen bij jouw bedrijf binnen. Hoe kan dat zou je zeggen?
Stel je voor; een klant vind jouw boven aan in Google, deze komt op jouw website en vraagt een offerte bij jou aan. Dan komt deze alleen bij jou binnen, omdat deze door deze potentiële klant zelf bij jou wordt ingediend.
Kortom je ontvangt in dit geval een hele warme lead binnen!
Voordelen:
- Vrijwel meteen nieuwe klanten.
- Je ontvangt unieke en warme offerte aanvragen (Welke niet bij de concurrent terecht komt)
- Gaat snel akkoord met offerte
- Je bouwt je eigen “merk” op, mensen gaan je sneller herkennen.
- Kan op lange termijn meer rendement op leveren waardoor je voor jaren aan offerte aanvragen kan binnen krijgen zonder er voor te hoeven betalen.
Nadelen:
- Je hebt een website nodig
- Investering vooraf
- Vaak geen garantie (Bij ons wel)
- (Hoge) Advertentie kosten
Manier 2#: Unieke en warme offerte aanvragen dankzij Mond tot mond reclame
Mond tot mond reclame, in onze ogen krijg je een van de beste aanvragen. Het nadeel hiervan is dat je dit niet kan opschalen. Je hebt niet zelf in de hand hoeveel aanvragen er vandaag of morgen binnen komen. Dus het kan zomaar zijn dat er een maand lang geen offertes binnen komen.
Maar wanneer je een mond-tot-mond offerte aanvraag binnen krijgt, dan tref je vaak wel een potentiele klant welke geinteresseerd is in jouw diensten en hij/zij weet ook dat jouw werk goed is!
Voordelen:
- Je ontvangt een hete lead
- Gaat snel akkoord met de offerte
- Geen investering hoeven te maken om deze offerte te krijgen
Nadelen:
- Je hebt niet in de hand hoeveel aanvragen er binnen komen.
- Het kan zomaar zijn dat er 1 maand geen aanvragen binnen komen..
Manier 3: Lead platformen inzetten voor offerte aanvragen, maar is dat wel het beste?
Zoals je waarschijnlijk al weet zijn er ontzettend veel platformen te vinden waar jij dakdekker leads kunt verkrijgen. Hier kan je ook aan de lopende band dakdekker offerte aanvragen binnen krijgen.
En wat in onze ogen een groot nadeel is van deze platformen, is dat deze aanvragen niet alleen bij jou terecht komen. Deze worden doorgestuurd naar 5..6..7..8, soms wel 10 andere bedrijven.
De kans om hier een klus binnen te halen, is niet heel erg groot. Uiteraard kan je hier wel werk mee binnen halen! Want wij spreken zat bedrijfseigenaren wie klussen hierdoor binnen halen.
Voordelen:
- Dezelfde dag offerte aanvragen
- Betalen per offerte aanvraag
- Geen hoge investering vooraf
Nadelen:
- Je bouwt geen eigen online reputatie op
- Moeilijk om klussen binnen te halen door hoge concurrentie
- Uit eindelijk kunnen de kosten ook hoog oplopen tot honderden tot duizenden euro’s per maand
Manier 4: Koude acquisitie
Koude acquisitie is iets wat tot de dag van vandaag nog steeds veel gebruikt wordt! Wat is koude acquisitie nou eigelijk? Stel, je gaat colperteren deur aan deur, flyeren of mensen koud bellen?
Dat is koude acquisitie!
Het is mogelijk om hier goede en veel resultaten uit te halen. Maar tegen welke prijs!
Deur tot deur, heb je veel mankracht nodig om uit eindelijk ook een groot volume aan leads binnen te krijgen. Deze mankrachten werken niet gratis! Hier komen ontzettend veel kosten bij kijken.
Daarnaast heb je de klant zelf gewerft, dat betekend in mijn ogen dat je al 0-1 achter staat. Want jij vraagt zelf om werk. Terwijl het in mijn ogen zo moet zijn dat de klant jouw moet benaderen omdat zij jou ook echt nodig hebben! Dit zou de perfecte klant naar bedrijf situatie zijn.
Bij koude acquisitie is dat natuurlijk niet. Vaak moet je hier gladde verkoop trucjes voor gebruiken om klanten binnen te halen, en om eventueel hier meer werk uit te halen.
Voordelen:
- Flyeren kan een goede start up zijn voor beginnende bedrijven met weinig budget
Nadelen:
- Erg tijd intensief
- Kosten kunnen erg uit een lopen zonder garanties
Welke manier is het beste?
Hier boven heb ik uitgelegd hoe jij met deze manier dakdekker leads kan binnen krijgen. Voor elke manier heb je een ander budget nodig.
Wij hebben de manieren van goed naar slecht beschreven. Dus online marketing voor jouw dakdekkers bedrijf zou de beste manier zijn, en koude acquisitie de minst goede manier voor een snelle groei.
Uiteraard voor elke manier komt een ander budget kijken. Deze manieren zijn van goed naar slecht beschreven, dat betekend niet dat de laatste manier niet werkt. Deze werkt juist wel! Anders hadden wij deze niet beschreven.
Hier onder ontdek je welke manier het beste bij jouw bedrijf past
Welke manier past het beste bij jouw bedrijf?
Hier onder ga ik uit leggen wat je nodig hebt voor welk onderdeel en welke kosten je hierbij kunt verwachten. Zo kan je zelf kiezen welk manier het meeste bij jou past. En uit eindelijk zelf een keuze maken met welke manier jij aan de slag gaat!
Benieuwd? Kijk dan hier onder naar onze samenvattende tabel.
Kosten overzicht van de bovenstaande manieren:
Wat heb je nodig | Manier 1 | Manier 2 | Manier 3 | Manier 4 |
Professionele website Gemiddeld €500 – €2000,- | X | |||
Online Marketing Budget Gemiddeld €500 – €10.000+ | X | X | ||
Personeelskosten Gemiddeld €50 – €100 per dag per persoon | X | |||
Flyer bedrukking & Ontwerp Gemiddeld €100 – € 500 | X |
Voor en nadelen in een overzicht:
Voor + Nadelen | Manier 1 | Manier 2 | Manier 3 | Manier 4 |
Ontvang dezelfde dag nog nieuwe aanvragen | X | X | ||
Alleen jij ontvangt deze offerte | X | X | X | |
Gaat snel akkoord met jouw offerte | X | X | ||
Kan op lange termijn meer rendement opleveren omdat je nu deze investering maakt. | X | |||
Hoge (marketing) kosten | X | X | X | |
Geen kosten hoeven maken om deze offerte aanvraag te ontvangen | X | |||
Je hebt niet in de hand hoeveel aanvragen er binnen komen. | X | X | ||
Het kan zomaar zijn dat er 1 maand geen aanvragen binnen komen.. | X | |||
Betalen per offerte aanvraag | X | |||
Je bouwt een eigen merk op waardoor mensen jouw bedrijf sneller herkennen | X | |||
Tijd intensief | X |
Conclusie
Het is aan jou welke manier het beste bij jou past! In mijn ogen ontvang je de beste aanvragen dankzij online marketing voor je eigen bedrijf wat je ook op lange termijn ook nog eens meer rendement kan opleveren.
Je zou een dief van je eigen portemonnee zijn als je deze kansen voor je bedrijf laat liggen.Als advies kan ik je nog mee geven dat je niet alleen in kosten moet denken. Wanneer jij investeert, in je bedrijf zie dat ook als een investering die op korte of lange termijn zijn investering dik en dubbel terug voor jouw verdient!
Misschien heb je op dit moment wel veel vragen over dit onderwerp? Dan adviseer ik je om gratis onze Vakman Marketing Cheatsheet te downloaden waarin we nog dieper in gaan op online marketing.