Waarom linkbuilding een belangrijk onder zou moeten zijn van je online marketing strategie
Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie en je zult het vast wel eens voorbij hebben horen komen. Het is zo belangrijk dat het een vast onderdeel van je online marketing strategie zou moeten zijn. Maar wat houdt linkbuilding nu precies in en waarom vindt men het zo belangrijk? Je leest er alles over in dit artikel.
Wat houdt linkbuilding precies in?
Heel eenvoudig uitgelegd is linkbuilding het gehele proces waarbij je linkjes verkrijgt van andere websites naar jouw eigen website. Wat is een link precies? Dat is een manier voor bezoekers om door jouw pagina’s en op internet te navigeren. Deze links kunnen dan ook wel interne als externe links zijn. Een goed voorbeeld van interne linkjes is de navigatiebalk op een internet site. Je klikt hier door verschillende pagina’s van de website. Of je kunt bijvoorbeeld aan een knop denken die naar een andere pagina op je website leidt. Een externe link is een link die op een geheel andere website staat en die naar jouw website leidt. Linkbuilding is een online marketing strategie die zich vooral op externe links focust.
Maak linkbuilding een belangrijk deel van je online marketing strategie
Zoekmachines gebruiken linkjes op de pagina’s van jouw website te doorzoeken. Dat noemt men ook wel crawlen. Ze crawlen de links van jouw pagina en ze crawlen de links tussen de verschillende websites. Wat betreft linkbuilding heb je diverse tactieken om dat uit te voeren en variëren in moeilijkheidsgraad. Maar de zoekmachine optimalisatie specialisten (SEO specialisten) zijn het er over eens dat linkbuilding een van de moeilijkste onderdelen van SEO is. Neem je een goede linkbuilding specialist in dienst, of verdiep je je er zelf in dan kan dat een grote voorsprong brengen ten opzichte van jouw concurrenten. Daarom mag je deze tak van online marketing dan ook niet zomaar vergeten. Maak het een van de belangrijkste onderdelen van jouw online marketing strategie.
Hoe verwerken zoekmachines links?
Je kunt stellen dat zoekmachines twee belangrijke manieren links gebruiken. Ten eerste om nieuwe webpagina’s te ontdekken. En ten tweede om te bepalen hoe goed een webpagina moet scoren in de zoekresultaten. Heeft een zoekmachine de pagina gecrawld dan voegen ze die pagina toe aan de index zodat er opgezocht kan worden. Het crawlen op deze manier kan een zoekmachine besluiten of een pagina van voldoende kwaliteit is om te ranken naar relevante zoekwoorden.
Hoe bepalen zoekmachines de ranking van jouw pagina?
Overigens kijken zoekmachines niet alleen naar de normale inhoud van de pagina om de ranking te bepalen. Er wordt ook gekeken naar naar de links die een pagina krijgt van andere websites. Dat betekent nog niet alles, want ook de kwaliteit van die andere websites is essentieel voor de ranking van een pagina. Daarom geldt de regel hoe hoogwaardiger de kwaliteit van externe websites die naar jouw website linken, hoe groter de mogelijkheid is dat je beter gaat scoren een de posities van zoekmachines. Linkbuilding mag daarom niet vergeten worden in jouw online marketing strategie en zou een vast onderdeel moeten zijn. Een onderdeel waar je dagen, maanden, jaren aan werkt.
Hoe relevant is de link die naar jouw website leidt?
Hoe relevant de link is die naar jouw website leidt hangt af in hoeverre deze link relevant is ten opzichte van jouw website. Zo zal een website over auto leasen veel meer baat hebben bij een link van autos.nl dan van een link bij reizen.nl. Daarom is het van essentieel belang dat je let op de relevantie van de te verkrijgen links bij andere websites. Zorg ervoor dat de “backlinks” van toegevoegde waarde zijn voor je website en benader deze tactiek met een kritische blik.
Wat is de autoriteit van een pagina?
De autoriteit wordt bepaald door de hoeveelheid kwalitatieve links die je van een andere website ontvangt. Plaats een andere website jouw link op hun website en ontvangt deze website op zijn beurt hoogwaardige links dan wordt deze waarde in kleine mate aan jouw website doorgegeven. Daardoor ontwikkel je met je website een sterke autoriteit op internet. Een sterke autoriteit is een krachtige website die bezoekers voorzien van alles wat zij via de zoekmachines zoeken.
Hoe kom je achter de autoriteit van je website?
Er zijn diverse online marketing tools bij linkbuilding om te zien hoe autoritair je website is. Ahrefs is een van die online marketing tools. Door middel van de metric “Domain Rating” kun je bepalen hoe autoritair je website is. Deze metric is door Ahrefs ontwikkeld en geeft een weergave van de kracht van het linkprofiel van een website. Maak daarom regelmatig gebruik van online marketing tools om te bepalen hoe je ervoor staat met je autoriteit. Merk je dat na verloop van tijd je autoriteit een stuk minder wordt ten opzichte van de concurrent dan weet je dat er werk aan de winkel is. Het bijhouden van autoriteit is een constante factor en blijft niet alleen bij één keer in de maand checken.
Waar plaats je de link op de website?
Plaats je een link in de header of footer van de website dan is dat al een stuk minder relevant dan dat je dat binnen bijvoorbeeld een blogartikel plaatst. De AI van zoekmachines herkent het onderwerp van een pagina. Is jouw link te vinden op een veel bezochte pagina op bijvoorbeeld “de beste auto’s van het jaar” dan genereer je een hogere autoriteit binnen de zoekmachines en over dat onderwerp. Zorg daarom er dan ook altijd voor als een link van jouw website geplaatst wordt op een andere website dit in content gebeurt. En niet ergens onderaan of bovenaan de pagina. Dat heeft overduidelijk minder effect op je ranking score.
Wat is de anchortext?
De anchortext is de tekst die zich achter de link bevindt. Zoekmachines vinden de anchortext belangrijk omdat ze zo kunnen zien waar het overgaat. Het maken van aantrekkelijke anchortext is dus erg belangrijk om zoekmachines een bepaalde kant op te sturen. Want als jij wilt gevonden op “beste auto’s van het jaar” probeer dan links te verkrijgen op andere websites met de anchortext “beste auto’s van het jaar”. Dit zorgt voor een nog betere ranking van je website en het bepalen van een anchortext is zeker het goed overdenken waard. Belangrijk onderdeel van linkbuilding.
Wat je vooral niet moet doen bij linkbuilding
Veel kleine bedrijven maken misbruik van het toepassen van linkbuilding. Ze kiezen voor de snelle en goedkope oplossing. Dat betekent dat ze in korte tijd veel spam links plaatsen op websites die helemaal niet relevant zijn. De kwalitatieve links worden achterwege gelaten. Ja, dit kan een korte boost geven aan je zoekresultaten, maar zoekmachines worden met het jaar steeds slimmer. Tegenwoordig riskeer je dan ook een “penalty” als je gebruik gaat maken van spam links. Het is helemaal niet meer van deze tijd en af te raden om hier gebruik van te maken. Je zult het gaan afleggen als je besluit om deze tactiek toe te passen. Je zult het tegen je concurrenten gaan afleggen die wel investeren in een lange termijn linkbuilding strategie.
Afwisseling binnen jouw linkprofiel is van belang
Een ruime diversiteit in jouw linkprofiel is een van de belangrijkste punten als het gaat om linkbuilding en een goede ranking behalen in zoekmachines. Een mooie afwisseling van links op normale startpagina’s en lage kwaliteit links afgewisseld met relevante en sterke in-content links zorgt voor een sterk linkprofiel. Dit zorgt uiteindelijk voor goede resultaten die zeker ook voor de lange termijn houdbaar zijn.
Hoe zit het met AI (artificial intelligence) en linkbuilding?
Het verkrijgen van links van andere website kan nog niet helemaal benaderd worden door AI. Maar er zijn wel diverse tools die je daarbij kunnen helpen. Zo heb je de backlink tool Majestic. Dit is een veelgebruikte online marketing tool die het hele internet onderzoekt en in kaart brengt. Met behulp van de AI bepalen ze de relevantie van een website. Het mooie van Majestic is dat ze kunnen laten zien hoe een zoekmachine websites segmenteert op relevantie. De grote truc van linkbuilding is dan ook om jouw links te plaatsen op website die matchen met jouw topic.
Moet social media het hoofddoel zijn bij linkbuilding?
Bedrijven gebruiken linkbuilding dus om zoveel mogelijk relevante links te behalen. Op deze manier willen ze zo hoog mogelijk scoren in de zoekmachine resultaten. Social media wordt tegenwoordig als belangrijk onderdeel gezien voor het genereren van inkomende links. De vraag is of je social media moet inzetten als hoofddoel bij linkbuilding?
Wees actief op social media voor effectief bereik
Het grootste effect als het aankomt op linkbuilding en social media bereik je wanneer vrienden, volgers en fans reageren op social media naar aanleiding van jouw bericht. Zo kunnen gebruikers van Twitter de populariteit rondom een bericht vergroten door dit te “retweeten”. Zo’n geplaatst bericht kan in korte tijd veel bekendheid genereren en voor links naar je website zorgen. Je hoeft hierin overigens niet altijd zelf de content te leveren om aan populariteit in links te winnen. Je kan op social media ook zelf meedoen met discussies en berichten achterlaten. Door Google Alert te gebruiken kom je achter de laatste berichtgeving en word je daarvan op de hoogte gesteld. Zo kun je snel inspelen op het laatste nieuws, je in de discussie mengen en je gezicht laten zien.
Het inzetten van social media bij linkbuilding loont
Het inzetten van linkbuilding bij social media brengt leuke nieuwe mogelijkheden met zich mee, maar zie het nog niet als echt groot doel om in te zetten voor je strategie. Zorg er eerst voor dat je relevante berichtgeving deelt op social media. Daar vergroot je de kans mee dat je volgers op jouw links naar je website klikken en hiermee wordt de aanwas van links uiteindelijk automatisch een stuk groter. Wat wel duidelijk is, is dat sociale media steeds belangrijker wordt in de online marketing wereld. Het heeft wel degelijk invloed op je linkbuilding strategie, maar ook genoeg invloed op andere onderdelen van zoekmachine optimalisatie. Er is dus genoeg reden om social media juist wel mee te nemen in je linkbuilding strategie.
Tips om te zorgen dat je op social media meer zichtbaar wordt
Zoekmachines houden steeds meer rekening met social ranking factoren en er is gebleken dat er een verband is tussen social media en de positie in zoekmachines zoals Google. Word jouw artikel vaak gedeeld dat word je bereik ook groter. Dat betekent indirect dat de kans groter is dat jouw content op andere websites worden geplaatst. Zodoende kan het constant actief zijn op social media goed zijn voor je linkbuilding strategie. Iedereen wil graag meer websitebezoekers en daarom is een groter bereik hebben een van de pluspunten. Wat volgt zijn een aantal tips om social media effectief in te zetten voor meer zichtbaarheid.
Maak gebruik van deelknoppen op je website
Het hanteren van deelknoppen op je website is misschien niet het eerste waar je aan denkt om meer bereik te krijgen, maar deze tip is het makkelijkst toe te passen. Heb je een blog, zorg er dan voor dat lezers jouw berichten kunnen delen. Dat doe je door deelknoppen bij je blog artikelen te plaatsen zodat jouw lezers het bericht eenvoudig kunnen delen op hun social media. Daardoor vergroot het bereik van jouw content en levert jou dat misschien wel links op op andere websites.
Wees actief op social media en maak een profiel aan
Natuurlijk wil je als blogger, bedrijf actief zijn op social media. Want via je social media profielen kun je je content delen en zijn social media profielen zichtbaar in de zoekresultaten. Ga overigens niet té enthousiast van start en bedenk goed waar jouw doelgroep zich bevindt. Facebook is wat dat betreft een heel andere social media kanaal dan Pinterest. Of als je als bedrijf op de zakelijke markt bevindt dan kan LinkedIn goed werken. Zorg voor een aantrekkelijke social media profiel waar mensen op willen komen. Schrijf een kort en leuk stukje tekst wie je bent en wat je doet.
Deel content via je social media profielen
Wees actief op social media kan dus erg belangrijk zijn voor je linkbuilding strategie. Nadat je een leuke profiel hebt opgesteld is het zaak om content te delen. Deel linkjes naar oude of nieuwe blogpost om jouw volgers op de hoogte te laten houden van de ontwikkelingen binnen jouw bedrijf. Oude post en populaire post herhalen kan op social media helemaal geen kwaad. Wel is aan te raden om dit eens in de één á twee maanden te doen. Deel je content via social media waar je doelgroep actief aanwezig is dan zul je dat snel gaan zien aan je website bezoekers en link profiel.
Zorg voor aantrekkelijke content op je social media profiel
Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk content maken en delen op je social media profielen. Maar in dit geval is kwaliteit een stuk belangrijker dan kwantiteit. Want kwalitatieve goede posts worden veel beter gelezen dan posts van mindere kwaliteit. Uit onderzoek blijkt dat men langer op een website blijft als de kwaliteit van de content een stuk hoger ligt. Dat heeft automatisch het voordeel dat je website beter rankt in de zoekresultaten. Zorg dan ook voor aantrekkelijke artikelen en die interessant zijn om te lezen. Maak het altijd visueel en plaats er foto’s of plaatjes bij. Dat geldt overigens ook voor social media berichten. Goede teksten en aantrekkelijke foto’s zijn essentieel om je volgers te overtuigen om door te klikken. Ook doen video’s het erg goed op social media dus schroom niet om af en toe een video post te plaatsen.
Meer volgers op social media betekent meer bereik
Door het inzetten van social media wil je meer bereik creëren en zodoende beter scoren met linkbuilding. Daarom is het belangrijk dat je met je social media profielen veel volgers aantrekt. Ben je net begonnen met een social media profiel dan kan je al snel allerlei mensen uitnodigen vanuit je e-maillijst en andere contactpersonen. Daarnaast door het creëren van aantrekkelijke content trek je ook meer volgers. Om meer volgers te krijgen kan het ook helpen om interactie te hebben met je volgers of andere social media profielen. En deel zo nu en dan wat berichten van andere, dat kan ook goed helpen voor nieuwe volgers. Grote kans dat zij ook jouw berichten gaan delen met hun volgers.
Wacht niet te lang en begin nu met het starten van linkbuilding
Linkbuilding is een online marketing strategie voor de lange termijn. Het wordt door SEO specialisten gezien als een van de moeilijkste onderdelen van SEO. Daarom is het zelf uitvoeren van een linkbuilding campagne erg moeilijk. Om jou op weg te helpen binnen de linkbuilding wereld kan je nu bij ons een gratis linkbuilding advies aanvragen. Zo kom je alles te weten over jouw huidige linkprofiel en waar er verbeteringen kunnen worden gemaakt. Linkbuilding is binnen online marketing van essentieel belang om hoger te ranken bij de zoekresultaten. De actie voor een gratis linkbuilding advies geldt alleen voor vandaag dus wees er snel bij.