Copywriting tweaks zorgen voor 365% meer aanvragen
Voor een klant zagen we ineens een sterke afnamen in het conversie percentage van zijn website. Voorheen zaten we gemiddeld rond de € 50,- per aanvraag, maar dit begon ineens op te lopen naar de €180 per aanvraag.
We zagen dat de conversie percentage afgenomen was met meer dan de helft en zakte zelfs naar de 1,26%. Dit betekent dat 1,26 van de 100 website bezoekers via Google een aanvraag indiend. Zoals ook in de afbeelding te zien had dit slechte gevolgen voor de kosten per aanvraag. Deze stegen enorm!
In de periode daarvoor waren we vooral bezig met het verbeteren van de advertentiekwaliteit en het verkeer naar de landingspagina’s. We zagen een goede stijging in de CTR (het doorklikken op de advertentie), alleen had dit slechte gevolgen voor de aanvragen zelf. Omdat het verkeer goed was en we voldoende klikken binnenhaalde voor de landingspagina’s door te testen, zijn we gaan werken aan het optimaliseren van de landingspagina’s.
Wat houdt landingspagina optimalisatie in? Hiermee split testen we diverse elementen tegen elkaar om te testen wat beter werkt, en dus wat meer (en/of betere) aanvragen oplevert. In geval van klant, ging het vooral om meer en dus goedkopere aanvragen.
Begin situatie voordat we de landingspagina’s geoptimaliseerd hadden:
- Conversie percentage: 1,26 %, 1,26 van de 100 dient een aanvraag in
- Door klik ratio: 9,76%, 9,76 van de 100 vertoningen klikken op de advertentie
- Aantal conversies: 20
- Kosten / conversie: € 184,-
Eerste maand na de optimalisaties
Met de split testen op de website, kunnen we een aantal dagen (afhankelijk van budget) monitoren wat voor effect het heeft en daarmee meer data verzamelen voor landingspagina optimalisatie.
Na de eerste maand, zagen we al veel positieve signalen, namelijk:
- Conversie percentage: gestegen naar 4,28 %
- CTR gestegen naar 11,83%
- Aantal conversies gestegen naar 57
- Kosten / conversie gezakt naar € 119,- per aanvraag
Dit gaf al aan dat de wijzigingen positief zijn, alleen dat we door moeten blijven optimaliseren. De CTR is super positief, alleen het resulteert nog wel in dure kosten per aanvraag. Kosten / aanvraag kan namelijk ook duurder worden als de kwaliteitsscore laag is. Een factor die daarvoor van belang is, is de ervaring op de landingspagina.
Nu
- Conversie percentage: 5,82%
- CTR: 13,22%
- Conversies: 93
- Kosten / conversie: € 78,48
Deze optimalisaties hadden nooit zo uitgepakt als we de landingspagina niet getweakt hadden.
Voor de optimalisaties | Na (tijdens) de optimalisaties | Verschil |
---|---|---|
Conversie percentage: 1.26% | Conversie percentage 5.82% | + 361.90 % |
CTR: 9,76 % | CTR: 13,22% | + 35.45% |
Aanvragen: 20 | Aanvragen: 93 | + 365 % |
Kosten / aanvraag: € 184,- | Kosten / aanvraag: € 78,48 | - 57.35 % |
Hierin zien we ook dat de met de conversie percentage stijging, dat de kosten per aanvraag ook zakken! De focus voor ons nu is dit aan blijven houden. Voor zowel conversie percentage en CTR hanteren we een minimum van 5%. Deze staan nu op peil. Het is aan ons verder om dit stabiel op peil te houden en daarbij ook weer te focussen op het verlagen van de kosten per aanvraag
anon
op 17 Nov 2024